Puettava teknologia – miten se voi muuttaa arkisen elämämme?

img
Mar
09
Spread the love

Puettava teknologia, joka kattaa kaiken askelmittareista älylaseihin ja älyvaatteisiin, on ollut 2010-luvun puhutuin ja samalla mielenkiintoisin teknologian kehitystrendi. Pelkästään itse teknologia ei ole kehittynyt, mutta myös ihmiset ovat olleet alusta asti hyvin myönteisiä sen käytöstä.

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 80 prosenttia ihmisistä olisivat valmiita käyttämään älykelloja. Kun taas samalla puettavan teknologian käyttäjämäärät ovat nousseet neljässä vuodessa vuoden 2014 yhdeksästä prosentista 33 prosenttiin vuonna 2018.

Kansainvälinen tutkimusyritys CCS Insight on keskittynyt tutkimaan juuri puettavan teknologian mahdollisuuksia. Sen mukaan vuonna 2021 maailmassa myytäisiin yli 185 miljoonaa puettavan teknologian tuotetta ja markkina-arvon odotetaan nousevan 16,9 miljardiin dollariin.

Globadatan tekemän arvion mukaan taasen teknologian markkinat nousevat jopa 54 miljardiin dollariin vuonna 2023. Odotettavissa on siis melkoinen kasvukausi, jota tulee vauhdittamaan myös puettavaan teknologiaan liitettävä ja kehittyvä puhe- ja liikkeentunnistustekniikka.

Näin merkittävän suosion ansiosta puettavalla teknologialla on potentiaalia muodostua yhdeksi merkittäväksi arjen mullistajaksi. Tutustutaan kuitenkin ensin siihen, mitä puettavalla teknologialla tarkoitetaan ja sen jälkeen katsotaan, miten se voi muuttaa jokaisen meidän arkea.


Se tekee asioista hauskempaa

Puettavaa teknologiaa ei ole pelkästään tarkoitettu vakavaan tiedonkeräykseen ja monitorointiin: se sopii myös hauskanpitoon. Esimerkiksi älylasien ja lisätyn todellisuuden avulla ihmiset voivat muuttaa tavallisen työmatkan peliksi, jolloin näkymään ilmestyy pelihahmoja tai tehtäviä.

VR-lasit ovat itsestään soveltuvia pelkästään hauskanpitoon. Ne päässä voit matkustaa realistisessa näkymässä ympäri maailmaa, pelata pelejä tai vierailla vaikkapa virtuaalisella nettikasinolla.  Erilaiset virtuaalipelit ovat nousemassa uudeksi merkittäväksi pelialan trendiksi samalla kun laadukkaiden VR-lasien hinnat ovat laskeneet.

Ensimmäisiä VR-pelejä tarjoava ala oli juuri rahapelaaminen, ja ihka ensimmäinen virtuaalikasino nähtiin vuonna 2014. Tänä päivänä esimerkiksi bonusetu.comin kasinobonukset pyrkivät tarjoamaan yhä interaktiivisemman pelikokemuksen, jonka seuraava askel VR tulee olemaan.

Älyvaatteet taasen voivat sisältää valoja, jotka muuttavat vaatteiden väriä sopimaan keskenään tai paitoihin on voitu sisältää viilentävää teknologiaa, jotka helpottavat kesän helteillä. Aikuisempaan makuun Durex on kehittänyt väriseviä alusvaatteita, joita käyttävän partneri voi kontrolloida sovelluksen kautta.

Puettavan teknologian määritelmä ja sen historia

Puettavalla teknologialla voidaan tehostaa jotain kokemusta, kerätä tietoa, mitata ihmisen käyttäytymistä tai senhetkistä fyysistä tilaa. Termiä käytetään kun puhutaan esimerkiksi kaikista sellaisista älylaitteista, jotka voidaan pukea päälle (yleensä ranteeseen) tai sisältää vaatetukseen.

Silmälaseista voidaan puhua puettavan teknologian ensiasteena, ja silmälaseja on ollut maailmassa jo 1200-luvulta lähtien. Kellot ilmestyivät elämäämme 1400-luvulla, joskin modernissa puettavassa teknogologiassa näihin kahteen laitteeseen on lisätty vielä internet-yhteys ja mikrosuoritin.

Tämä teknologian haara taas sai kunnon alkusysäyksen mobiiliteknologian vahvan kehityksen mukana 2000-luvun alusta lähtien.

Merkittävämmät tuotteet on tuotu markkinoille 2010-luvun aikana. Etenkin kuntoilua tukevat älylaitteet muodostuivat kansan suosikeiksi.

Myöhemmin urheilukelloon alettiin lisäämään yhä monimutkaisempia ominaisuuksia ja älykellot ilmestyivät markkinoille. Samalla esineiden internet esiteltiin maailmalle, joka mahdollisti puettavien teknologialaitteiden yhdistämisen keskenään, puhelimiin, isompiin verkostoihin ja jopa kodin laitteisiin.

Puettava teknologia ja vaikutukset arkeen

Tänä päivänä puettava teknologia on jaoteltu eri kategorioihin. Niitä ovat älykellot (johon kuuluvat myös lääketieteessä käytettävät älylaitteet ja aktiivisuusrannekkeet), älylasit, VR-lasit, älyvaatteet, tietoja keräävät laitteet ja korvassa käytettävät älylaitteet.

Korvassa käytettävät älylaitteet ovat puettavien älylaitteiden seuraava aalto ja ne voidaan ohjelmoida mittaamaan kuntosuoritusta, terveydentilaa ja lisäksi niissä voi olla kuulolaite. Tietoa keräävät älylaitteet taasen keräävät tietoa muun muassa käyttäjän käyttäytymismalleista, ostoskäyttäytymisestä ja vierailujen pituudesta. Siitä voi olla hyötyä etenkin markkinoinnissa ja henkilökohtaisen käyttäjäkokemuksen muodostamisessa.

Pysymme paremmassa kunnossa

FitBitin tapaiset urheilun tukena käytettävät aktiivisuusrannekkeet auttavat ihmisiä saavuttamaan kuntoilutavoitteensa ja samalla kannustavat myös liikkumaan enemmän. Aktiivisuusrannekkeen ansiosta voit luoda itsellesi tavoitteita ja saavuttaa ne rannekkeen mittaamien arvojen mukaan.

Ne mittaavat esimerkiksi päivittäistä aktiivisuutta, untasi, kaloreita ja ruokatottumuksiasi, joiden perusteella se tekee omat arvionsa ja kertoo tilastotietoa edistymisestäsi. Aktiivisuusrannekkeet voidaan myös ohjelmoida herättämään aamuisin juuri kevyen unen hetkellä, jolloin herääminen on helpointa.

Ne ovat yhdistettävissä myös älypuhelimiin, johon ladattavien sovellusten avulla voidaan saada kokonaisvaltainen kuva kunnosta, kehityksestä ja suunnitella tulevaa. Tavoitteet voivat olla lyhyitä tai pitkäkestoisempia, jonka lisäksi voit valita vastaanottamaan reaaliaikaisia ilmoituksia saavutuksista ja muistutuksia lähtemään esimerkiksi kävelylle.

Mielenkiintoisia uutuuksia on vyötärölle asennettava ja aktiivisuusrannekkeen tavoin toimiva älyvyö sekä kivunlievityslaastarit, jotka lähettävät sähköimpulsseja kipeään lihakseen tai hermoon.

Yhtä erikoinen kehitteillä oleva tekniikka on lääketabletin sisälle asennettavat mikrosiru, joka reagoi vatsahappojen kanssa. Se pystyisi lähettämään kehot sisältä tietoa fyysisestä kunnosta, kuten sykkeestä ja fyysisestä tilasta, erilliseen laastariin, joka taasen siirtää tiedon älypuhelimen sovellukseen.

Puettava teknologia pelastaa henkiä

Sen lisäksi, että puettava teknologia pitää huolta kunnostamme, se myös pelastaa henkiä. Vanhemmat ihmiset voivat käyttää sykettä mittaavia älylaitteita tai GPS-signaalia lähettäviä rannekkeita, jotka lähettävät tietoa omaisille mahdollisessa epänormaalissa tilanteessa tai kun vanhus ehkä poistuu kotoaan tai turva-alueeltaan.

Jotkut puettavat laitteet voidaan valjastaa ilmoittaman omaisille heti, kun sen käyttäjä kaatuu. Tällä tavoin puettavan teknologian avulla vanhemmat ihmiset voivat asua kotona turvallisemmin ja itsenäisemmin sekä samalla vähentää vanhustenhoidon kustannuksia. 

Markkinoilla on myös kokonaan puettava älyliivi, joka sopii vanhusten lisäksi myös kroonisesti sairaille, sydänsairaille ja muille hengenvaarallisia sairauksia sairastaville. Se mittaa jatkuvasti käyttäjän elonmerkkejä ja 30 muuta biometristä lukemaa, jotka voidaan välittää sovellukseen omaiselle tai omahoitajalle.

Muita henkiä pelastavia puettavia teknologialaitteita ovat seuraavat:

  • Puettava teknologia voi myös varoittaa autoilevia/pyöräilijöitä tulevista liikenneruuhkista tai katkoksista, ilman että käyttäjä joutuu vilkuilemaan puhelintaan ja täten aiheuttaa vaaratilanteen.
  • Sen avulla voidaan myös mitata satunnaisten vesien bakteeripitoisuutta, joka taas vähentää vedestä tarttuvien kulkutautien ja sairastumisten määrää.

Tulevaisuus on avoin ja haasteellinen

Puettavan teknologian mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta sen suurin haaste on yksityisyydensuoja ja turvallisuus. Tällä hetkellä puettavan teknologian verkot ovat vielä hyvin haavoittuvaisia ulkopuolisille hyökkäyksille eikä tietoja ole turvattu. Näiden asioiden ratkaisun jälkeen teknologia voidaan ottaa käyttöön yhä suuremmalla innolla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *