Artikel r begagnat bra eller dligt

img
jun
26

Ramaskri, och jubelrop. Så kändes det när Microsoft utannonserade på E3 i år, att Xbox One inte kommer att spela begagnade spel utan en viss summa pengar för att knyta produkten till ditt Xbox, och sedan när Sony utannonserade att de inte kommer att ha ett liknande system, utan att ”Dina spel är dina att göra vad du vill med”, jublade hela spelvärlden med dem. Och vem kan klandra någon? Begagnat har verkligen växt explosions-artat, till en sådan grad att GameStop skapat en hel business runt det. Jag menar, hellre så köper man ju ett spel som kostar mindre än de som kostar fullt.

Men jag frågar mig själv, vad är problemet med begagnat, för uppenbarligen så finns det något som gör att Microsoft inte vill att man ska köpa på det sättet.

Ganska simpelt är ju att se på det så att om någon köper begagnat istället för nytt så får inte utgivarna någonting av kakan för den personen. Så det handlar om att utgivaren blir snuvad på pengar som de tycker de ska ha. Vilket vore logiskt, det är ju ändå så att de bygger upp ett företag, och ett företag ska tjäna pengar. Vilket vore en rättvis poäng, om det inte vore så att spelindustrin som den är växer så den knakar. Spelen blir förvisso dyrare att utveckla, men trots att många köper begagnat så går ändå AAA-spel som Assassin’s Creed, Call of Duty och Grand Theft Auto med plus. Riktigt mycket med plus dessutom, så där borde det inte vara några problem, men ändå pushar utgivarna på ett totalförbud mot begagnat. De är kanske bara snikna företagare ändå.

Men det finns en annan sak att ta till vara på när det handlar om begagnat, inte varje spel som släpps i fysisk form är en AAA-titel. Det finns en utgivare som det senaste året varit väldigt aktiv i att ta chanser i spelprojekt ingen annan velat backa upp. Square-Enix släppte 2012 Sleeping Dogs, ett projekt som från början var True Crime: Hong Kong, men som lades ner när utgivaren inte vågade satsa. Square-Enix vågade. Det bemöttes med mycket bra kritik men medioker försäljning. I våras släppte de Rebooten Tomb Raider, och en ny installation i Hitman-serien: Absolution. Båda släpptes till mycket bra kritik men medioker försäljning.

I Tomb Raiders fall så lyckades spelet sälja lika bra de efterföljande månaderna som det gjorde första, vilket resulterade i att spelet i sig till slut sålde bra och en uppföljare är på väg. Men Sleeping Dogs och Hitman sålde sådär, så vi får se vad som händer med de serierna. I somras släppte Capcom satsningen Remember Me, till bra kritik men rent ut sagt pissig försäljning. Jag blir förvånad om det kommer en uppföljare.  Och vi undrar varför det inte kommer några nya originella spel längre, bara massa uppföljare. För vi lever i en kultur där vi hellre köper begagnat, eller på rea, när spelet gått ner i pris. Är ju billigare, men det gör att mittentitlar glöms bort och inte prioriteras.

Med uppföljare så vet vi ju i alla fall vad vi får, och inte ens då vågar utvecklarna göra för stora ändringar. Man kan ju bli besviken.

Jag gillar begagnat, jag tycker det gagnar spelarna. Ett tilltag så som Microsoft gjorde gör bara att man måste betala fullpris ändå, det är onödigt och gör bara att folk hellre väljer Playstation 4. Nej det finns bättre sätt att bekämpa begagnat, och det har redan börjat. Diablo III innehåller Inferno Helm som ger 25% mer EXP, då du köper spelet nytt. Många spel som till exempel Killer is Dead, innehåller extra banor och annat smått och gott för den som köper nytt.

Inget som egentligen drar ner spelet om man skulle köpa begagnat, men en extra bonus för de som vill stödja genom att köpa fullpris. Det är ett jättebra initiativ som får i alla fall mig att ibland välja fullpris på mina spel.

Så lösningen skulle i så fall vara, gör fullpris mer åtråvärt, utan att för den delen dra ner värdet på begagnat. För om inte du stöder det du tycker om så är chansen liten att du får se mer i den stilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *