Suomi on yksi maailman kauneimpia maita. Etenkin meidän luontoa, rauhallisuutta ja revontulia tullaan ihailemaan ympäri maailman. Tätä kauneutta pysähdymme itsekin ihmettelemään, vaikka olemme asuneet vuosikymmeniä täällä.
Rauhallisuus ja kauneus eivät ole ainoita asioita, joista muu maailma meitä kadehtii. Ehdottomasti parhaita myyntivaltteja ovat maailman paras koulutusjärjestelmä ja teknologian yritykset.
Kierrellessä maailmaa on erittäin mielenkiintoista huomata miten monet suomalaiset asiat löytyvät paikallisista kaupoista. Valitettavasti paikallisilla ei yleensä ole hajuakaan missä Suomi edes sijaitsee. Siitä huolimatta lähes jokainen tietää mikä on matopeli tai mitä ovat angrybirdsit.
Meiltä on aikaisemmin löytynyt osaamista tältä alalta, joten tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään suomalaista osaamista parhaimpien pelivalmistajien keskuudessa.
Ensimmäiset suomalaiset menestyjät
Saamme kiittää meidän loistavaa koulutusjärjestelmää siitä, että meiltä löytyy huippuosaajia monelta eri alalta. Monien teknologiainnovaatioiden takaa löytyy suomalaista osaamista, mutta erilaisten pelien valmistuksessa olemme toistaiseksi hyvää keskiluokkaa.
Kautta historian pinnalle on noussut toisinaan suuria menestystarinoita pelialalta. Usko on vahva siihen, että näille tarinoille saadaan jatkoa myös tulevaisuudessa.
Ensimmäinen suomalainen videopeli oli Chesmac, joka julkaistiin jo vuonna 1979. Tämä jäi historiaan lähinnä vain nimenä. Tätä seuraava merkittävä keksintö oli 2000-luvun alussa kehitetty Nokian N-Gate -pelilaite.
Kotimaiselle pelivalmistukselle voidaan pitää tietynlaisena käännekohtana seuraavia hetkiä, kun Rovio julkaisi kansainvälisesti menestyneen brändin vuonna 2009. Samoihin aikoihin Suomeen perustettiin lähes 200 pelialan yrityksiä.
Rovion menestys innosti varmasti muitakin tämän alan pariin, mutta omat vaikutuksensa oli teknologian kehittymisellä. Tämä mahdollisti pelien kehittämisen ja julkaisemisen myös pienille valmistajille.
Ilmaiseksi pelattavat pelit etenkin kehittyivät varsinaiseksi myyntivaltiksi. Nokia-vuosien jälkeen suomalaisen osaamisen ihmisten tietoisuuten toivat Rovion lisäksi Supercell, joiden menestystarina jatkuu yhä edelleen.
Etenkin pelien valmistuksessa kärkisijan joudumme luovuttamaan kärkisijan muille maille. Usko siihen, että korjaamme tilanteen maailman huipulla lähivuosina on kova, sillä loistavaa menestystä edellä mainittujen lisäksi tekevät myös Small Giant Games ja Seriously. Näiden lisäksi markkinoilla on yli 220 toimivaa suomalaista pelikehitysyritystä.
Pelaamisen parissa viihtyvä kansa
Vaikka kärkisija valmistajina ei meille irtoa, niin kärkisija pelien pelaamisessa on meillä. Väkilukuun suhteutettuna olemme Kwaleen tutkimuksen mukaan eniten videopelejä pelaava kansa.
Tunnistan tästä myös oman itseni, sillä olen aina valmis pelaamaan. Pelillä ei ole väliä, sillä minut saa yllytettyä niin lumisotaan, strategiapeleihin, lautapeleihin kuin rahapelaamiseen. Tärkeintä on että ilmassa on leikkisää kisahenkeä ja hauskaa.
Sanonta “on lottovoitto syntyä suomalaiseksi” pitää omalla hauskalla tavallaan sisällään mielenkiintomme pelaamiseen. Lottoaminen ja rahapelaaminen on myös yksi niistä asioista, joka kuuluu monen suomalaisen arkeen viikoittain.
Uskoisin etten ole ainut, joka ruokaostoksia tehdessä ottaa mukaan kuin huomaamatta loton tai pari raaputusarpaa. Vaihtorahana saadut kolikot hyvin usein tulee pelattua aulasta löytyvissä kolikkopeleissä. Toisinaan Casino on paikka, jonne tulee eksyttyä tylsinä hetkinä.
Erilaisten mobiilipelien ja videopelien valmistamisen lisäksi meiltä löytyy osaamista myös tältä alalta. Suomalainen Air Dice Game valmistaa erilaisia kasinopelejä. Toistaiseksi he jäävät kuitenkin suosion puolesta varjoon, sillä näiden pelien kärkipaikan joudumme luovuttamaan naapurimaahan Ruotsiin.
Tulevaisuus
Kuten aiemmin jo totesimme, niin pelialalla toimii satoja yrityksiä ja niitä tulee jatkuvasti lisää. Pelaaminen muuttaa teknologian kehityksen myötä muotoaan, joten he tekevät kovasti työtä sen eteen, että seuraava suosikkipeli olisi heidän käsialaa.
Virtuaalitodellisuus on todennäköinen asia, jota tullaan hyödyntämään peliteollisuudessa lähitulevaisuudessa yhä enemmän. Tällä hetkellä teknologia mahdollistaa sen jo monin tavoin ja osittain ne ovatkin jo käytössä. Se vain odottaa peliä, joka tekee lopullisen läpimurron.
Pelialalla tullaan hyödyntämään myös striimauspalveluita. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaajille tarjotaan palvelua, jonka kautta erilaisia pelejä on mahdollista pelata tiettyyn kuukausihintaan.
Tämä mahdollistaa sen, ettei pelaaja välttämättä tarvitse varsinaista pelikonetta tai muita kalliita laitteita pelaamiseen. Pelaajat pääsevät striimaamaan netin välityksellä, jolloin siihen ei tarvita tehokkaita laitteita. Riittävää on toimiva nettiyhteys.
Video- ja mobiilipelit tullaan tarjoamaan yhä useammin ilmaisina versioina, joihin on mahdollista ostaa lisäominaisuuksia. Näin pienemmät yritykset voivat saada helpommin näkyvyyttä suurien yritysten keskellä.
Toivon mukaan joukossa tullaa näkemään suomalaisia yrittäjiä, jotka omalla tekemisillään tuovat taas suomalaisen osaamisen maailmankartalle myös tällä alalla.