Pelillistämisen Vaikutus Pelimaailmaan

img
Jan
14

Mitä pelillistäminen oikeastaan tarkoittaa? Siitä puhutaan paljon monessa eri yhteydessä, mutta sen varsinaista määritelmää ei kovinkaan helposti löydä.

Maailman ensimmäisen pelillistämisen professorin Juho Hamarin mukaan, pelillistäminen on subjektiivisen pelimäisyyden kokemuksen herättämistä. Prosessi on pelillistetty vasta silloin, kun sen tekijä saa pelimäisyyden tunteen sen tekemisestä.

Pelillistäminen on siten sekä pelin tekijälle, että pelin käyttäjälle, vahva subjektiivinen sisäinen kokemus.  Pelillistämisessä, jonkin prosessin tekemisestä tehdään sisäisesti motivoivampaa ja hauskempaa liittämällä siihen peleistä tuttuja mekaniikkoja.

Pelillistäminen pelimaailmassa

Alun perin pelit ovat todennäköisesti olleet pääosin joko lauta- tai korttipelejä tai fyysisiä kasinotyyppisiä pelejä, joita pelataan fyysisissä rakennuksissa. Jokaisen voiton kohdalla, pelaajat ovat saaneet hyvänolon tunteen ja itse pelaaminen on tuonut jännitystä.

Voittojen tavoittelu ja pelissä kehittyminen ovat olleet osa pelien pelaamista.

Koodaamistaitojen ja koulutuksen edistyessä, pelejä on kuitenkin alettu kehittää yhä enemmän nettiin. Erityisesti 2000-luvulla tämä on ollut kehityksen suunta. Netistä pelit ovat kaikkien saatavilla helposti. Pelien kehittämisestä on tullut osa monen opinahjon eri opiskelulinjaa.

Ihmiset ovat aina pelanneet paljon, ja pelaamiseen on käytetty huomattavasti rahaa. Tietynlainen ”pelaaminen” alkaa jo lapsena, kun leikitään erilaisia leikkejä. Pelaaminen on omalla tavallaan leikkimistä, koska siinä ei olla jokapäiväisen todellisuuden kanssa tekemisissä, vaan siirrytään ”leikkitodellisuuteen”.

Digitalisaation edettyä, kaikkea pystyy tekemään netissä yli rajojen turvallisesti. Tämä on lisännyt koko ajan nettipelien suosiota.

Perusasioita pelillistämisessä

Hyvissä peleissä, olivat ne sitten hyötypelejä tai viihdetarkoitukseen tarkoitettuja, on taustalla tietyt ohjelmistokehityksen lainalaisuudet. Peleissä on yleensä jokin tarina, joka etenee. Se tekee pelistä mielekkään seurata ja olla sen osana.

Lisäksi siinä on erilaisia tasoja, joita pelaaja pyrkii saavuttamaan. Tämä tuo haasteellisuutta. Eri tasoille pääseminen tarjoaa erilaisia palkintoja, jotka voivat olla esimerkiksi ylimääräisiä bonuksia tai pisteitä, joilla voi jatkaa peliä eteenpäin seuraaville vaativimmille tasoille.

Palkinnon saaminen on tietynlainen tunnustus kehittymisestä ja osaamisesta. Tietty tavoitteellisuus ja lopputulema ovat tärkeitä. Lisäksi peliin liittyvät aina säännöt, joiden mukaan pelataan. Tavoitteena on, että pelaaja saa miellyttävän kokemuksen ja tuntee aktiivisesti tehneensä jotakin merkityksellistä. Kokemuksellisuus on siten tärkeää.

Pelien kehittämisestä

Nykyään nettipelien kehittäminen on hyvin pitkälle samantyyppistä, kuin minkä tahansa ohjelmiston kehittäminen lukuun ottamatta taustalla kulkevaa tarinaa ja mahdollisesti myös erilaisia henkilöitä, joihin tarina liittyy.

Tai ainakin monessa pelissä tarina nousee tärkeäksi. On myös pelejä, joissa tarinaa ei ole, vaan riittää, kun pelaaja on itse koko ajan subjektiivisesti osa omaa tarinaansa. Nettipeleissä käyttöliittymä ja sen helppokäyttöisyys ovat kaiken perusta.

Pelien taustakuvat, värit ja mahdollisesti myös äänet, pitää suunnitella tarkasti pelin tarinaan tai yleiseen mielikuvaan sopivaksi. Tuotemuotoiluun käytetään siten hyvin paljon aikaa ja vaivaa. Myös pelin ohjeistuksiin ja niiden selkeyteen panostetaan voimakkaasti.

Peleistä tehdään yleensä ensin prototyyppiversio, jota testataan pilottiryhmällä ja kerätään palautetta sen toimivuudesta. Sen jälkeen sitä jatkokehitetään niin pitkään, että se voidaan lanseerata markkinoille.

Monet pelaajat ovat varmasti huomanneet, että miltei kaikkiin peleihin tehdään muutoksia säännöllisesti jollakin aikavälillä.

Yleensä se johtuu siitä, että peliä kehitetään edelleen pelaajien palautteeseen perustuen.

Nettipelit voivat olla harrastus siinä missä muutkin harrastukset

Pelien pelaaminen on monelle harrastus siinä missä mikä tahansa muukin vaikkapa juokseminen tai musiikkiharrastus. Siitä nautitaan ja siinä kehitytään ja edistytään. Lisäksi siinä on joku tavoite, jota yritetään saavuttaa. Kun tavoitteeseen päästään, siitä tulee miellyttävä olo, ihminen saa todellisen dopamiiniruiskeen.

Alun perin pelit pohjautuvat leikkimiseen jollakin tavalla, mutta monelle aikuiselle se on aivan totta ja voittoja tavoitellaan myös ihan taloudellisessa mielessä.

Pelin turvallisuus ja luotettavuus ovat siksi ensiarvoisen tärkeitä. Tässä asiassa onkin maailmanlaajuisesti päästy hyvin pitkälle. Kasinopelaaminen on hyvä esimerkki tästä kehityksestä. Siitä on aikojen saatossa tullut hyvin säänneltyä ja turvallista. Siihen on tuotu erilaisia sertifikaatteja, jotka takaavat luotettavuuden pelaajalle.

Viime vuosina kasinopelit on kehittyneet niin pitkälle, että rekisteröitymistä ei enää tarvita, vaan pelaaja voi omilla pankkitunnuksillaan hoitaa kaiken turvallisesti. Monille pelaajille, kasinopelaaminen on säännöllistä aivan niin kuin mikä tahansa harrastustoiminta.

Nykyisin, myös nettipeleihin voi liittyä laaja yhteisö ja sosiaalinen toiminta. Peleistä voidaan keskustella netissä ja niitä voidaan arvostella, niiden linkkejä voidaan jakaa ja antaa palautetta pelin kehittämiseen.

Kansainvälisyys ja monimuotoisuus

Nettipelaaminen on hyvin kansainvälinen ilmiö, joskin Suomi on pelimaana yksi suurimpia. Suomalaiset ovat aina tottuneet pelaamaan ja olleet kiinnostuneita pelaamisesta, nykyään erityisesti kasinopelaamisesta. Kasinopelaamiseen osallistuu kuitenkin ihmisiä ympäri maailman, ja siten kasinopelien kieliversiot ja asiakaspalvelu ja tuki löytyvät hyvin monella eri kielellä.  

Joissakin peleissä pystyy pelaamisen ohella myös oppimaan muista maista ja kulttuureista, joten oppimisaspekti on usein myös läsnä. Koska nettipelejä pelataan monessa maassa, on oleellista, että ne toimivat mobiilisti eri laitteilla ja käyttöjärjestelmillä.

Kuka tahansa voi ottaa oman iphonensa tai android-tablettinsa ja ryhtyä pelaamaan. Myös sen vuoksi, nettipelien kehittäminen kaikkia laitteita tukemaan, on koko yhä tärkeämpää.

Halutaan, että pelaaminen onnistuu keneltä tahansa riippumatta laitteesta ja käyttöjärjestelmästä. Yksi syy pelisovellusten kehittämisen panostuksen kasvuun, on monimuotoisuuden tukeminen ja helppo- ja nopeakäyttöisyys.

Mikäli pelin pystyy lataamaan Apple – tai Android kaupasta omalle matkapuhelimelle tai kannettavaan tietokoneeseensa, se lisää käyttäjän mahdollisuutta pelata milloin tahansa ja millä tahansa laitteella. Toki se lisää vaatimuksia myös pelin kehittämiselle.

Pelillistämisen matka jatkuu ja laajenee

Pelillistäminen on ehdottomasti tullut jäädäkseen. Se ei pelkästään liity enää nykyään niin sanottuihin hyötypeleihin, joissa tavoitteena on yleensä oppia jotakin tai kehittyä jossakin.

Se liittyy mihin tahansa elämän alueeseen. Erityisesti kasinopelaaminen, joka kasvaa koko ajan, saa jatkuvasti uusia systemaattisesti pelillistämiseen liittyviä piirteitä. Pelillistämisen perusperiaatteita niissä hyödynnetään jo melkein poikkeuksetta.

Jatkossa todennäköisesti vieläkin voimakkaammin tullaan panostamaan erilaisiin ilmiöihin, ääniefekteihin, 3D- tai vastaaviin ulottuvuuksiin ja sosiaalisuuteen, jotta kokemuksesta saadaan vieläkin miellyttävämpi ja mukaansatempaavampi.  

Tavoitteena on, että pelaajien oma tunne on tuloksesta riippumatta aina positiivinen pelaamisen jälkeen. Koska nettipelaamisesta tulee koko ajan säännellympi ja turvallisempi, ja siinä myös otetaan kantaa peliriippuvuuden poistamisen tukemiseen, nettipelaamista ei enää pidetä sillä tavalla negatiivisena ilmiönä kuin joskus aiemmin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *