Mitä on hakukoneoptimointi?

img
Feb
18

Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan kotisivujen sijoitusta hakukoneiden hauissa eri hakusanoilla. Erilaisia hakukoneita ovat mm. Google, Bing, Yahoo ja Yandex. Hakukoneet toimivat pääsääntöisesti samalla tavalla ja hakukoneoptimointi vaikuttaa kaikissa hakukoneissa pieniä eroavaisuuksia lukuun ottamatta. Hakukoneista esim. Yandex on tehnyt samat muutokset toimintaansa mitä Googlegin on tehnyt algometreihinsä. Me keskitymme tässä artikkelissa Googlen hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimointi ei tapahdu yhdessä yössä, vaan se ottaa jonkin verran aikaa. Google indexoi sivuja omaan tahtiin ja tässä menee aikaa ennemmin kuukausia, kuin päiviä. Hakukoneoptimointi vaatii kärsivällisyyttä, mutta lopuksi tulee palkinto.

Miksi hakukoneoptimoida kotisivut

1. Hakukoneissa pärjäävät yritykset mielletään alansa parhaiksi

Kun yrityksesi pärjää hakutuloksissa, asiakkaat mieltävät yrityksenne alansa asiantuntijaksi ja ostavat tuotteensa mieluummin teiltä.

2. Sivustosi kävijämäärät lisääntyvät

Hakukoneoptimoinnin avulla sivustosi kävijämäärät ja samalla potentiaalisten ostajien määrät lisääntyvät.

3. Tarjouspyyntöjen määrät lisääntyvät

Asiakkaiden hakiessa yrityksiä ja tietoa hakukoneista, niin valitettavasti he eivät kysy tarjouksia muilta kuin pääsääntöisesti kolmelta ensimmäiseltä yritykseltä. Maksimissaan viideltä. Se ei auta vaikka olisi miten hienot sivut ja ammattitaitoinen henkilökunta, jos hakevat asiakkaat ei päädy sivuillenne.

4. Saavutettu asema säilyy

Kun olette saavuttaneet hakukoneissa tietyn aseman hakukoneissa se on helpompi säilyttää, kuin päästä sinne.

Kilpailija- ja hakukoneanalyysi hakukoneoptimoinnin perustana

Kilpailija-ja hakukoneanalyysi on yksi tärkeimmistä hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista. Analyysissä selvitämme tärkeimpien kilpailijoidenne kotisivuista miten ne on optimoitu, miten teidän sivut on optimoitu ja minkä takia teidän sivunne eivät pärjää kilpailijoidenne sivuille. Analyysissä annamme teille ohjeet kirjallisena hakukoneoptimointiin ja analyysimme pohjalta voitte tehdä hakukoneoptimoinnin kotisivuillenne, jos ylläpidätte sivujanne itse tai joku työntekijänne
ylläpitää niitä.

Kolme vaihtoehtoa hakukoneoptimointinne järjestämiseen

  1. Vaihtoehto – tilaatte kilpailija- ja hakukoneanalyysin ja suoritatte hakukoneoptimoinnin itse
  2. Vaihtoehto – tilaatte hakukoneoptimoinnin meiltä täydellisenä pakettina
    täydelliseen pakettiin kuuluu kilpailija- ja hakukoneanalyysi, toteutus sivuillenne, seuranta ja kehitys
  3. Vaihtoehto – teette kaiken itse

Tilaa kilpailija- ja hakukoneanalyysi kotisivunne hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimoinnin perusteet

1. Käytä sivun otsikkoa (title) oikein

Yksi tärkeimmintä perusasioista on oikeanlaisen titlen käyttäminen. Titleen ei riitä pelkkä yrityksenne nimi. Kun määrittelet hyvää titleä, niin vastaa kysymykseen mitä ja mahdollisesti myös missä. Title pitää määritellä jokaiselle kotisivunne sivulle erikseen. Tässä määrittyy sivullenne myös hakusanat. Tarkemmat hakusana-analyysit sisältyvät kilpailija-analyysiin. WordPressiä käyttäessä sivun otsikon voi määrittää jo sivun luomisvaiheessa.

2. Kirjoita hyvä sivun kuvaus (meta description)

Sivun kauvauksen tulisi olla sivua hyvin kuvaava ja myyvä. Sivun kuvaus tulee google hakuun hakutulosten yhteyteen. Jos et kirjoita kuvausta, niin Google ottaa kuvauksen sivun ensimmäisten tekstien alusta. Kuvauksen tarkoitus on saada asiakas kiinnostumaan sivustanne ja klikkaamaan linkkiä. Jos käytät WordPressiä saat lisättyä meta tagit helposti add meta tags lisäosaa käyttämällä.

3. Käytä hakusanoja leipätekstissä

Hakusanojen käyttö on suotavaa leipätekstissä. Liika on kuitenkin liikaa. Google huomaan, jos sivu on tumpattu täyteen hakusanoja ja pahimmassa tapauksessa bannata sivun. Sivun tekstin tulee olla hyvin kirjoitettua, mihin pitäisi saada liitettyä hakusanat. Google ymmärtää nykyään myös erilaiset muodot sanoista.

4. Sivuston tulisi olla selkeä

Hakukoneita kiinnostaa sivut mitkä ovat selkeitä ja helposti navigoitavat. Esim. Googlen Adsense ohjelmaan ei pääse, jos sivut eivät ole selkeät. Navigointi pitäisi aina järjestää tekstikielisenä eikä kuvina. Google ymmärtää tekstit, ei kuvia.

5. Otsikointi on järkevää

Kun kirjoitat leipätekstiä käytä myös otsikointia. Otsikointi ei paljoa vaadi. Sen, että valitsee tekstinkäsittelyohjelmasta otsikoksi H1 tai H2 otsikon. Tietysti oikeassa ja loogisessa järjestyksessä. Hakukoneet arvostavat enemmän H1 ja H2 tagien välissä olevaa tekstiä, kuin leipätekstiä. WordPressiä käyttäessäsi voit määritellä otsikoinnit helposti tekstieditorilla.

6. Hanki oman alasi linkkejä osoittamaan sivustoosi

Tämä on yksi vaikeimmistä tehtävistä, kun kilpailijat eivät oikein mielellään laittaisi linkkiäsi omalle sivustolleen. Kaiken maailman linkkipuistojen ja ostettujen linkkien käyttäminen on ehdottomasti kielletty. Linkkipuistojen käyttö on vakavasti bannattu Googlessa ja Yandexissa. Pahimmassa tapauksessa sivusi poistuvat hakukoneista kokonaan. Page rankin alennus tulee ainakin. Parempi yksi hyvä linkki hyvältä sivulta, kuin kymmenen huonolta sivulta. Linkkien rakentamiseen tulee meiltä ohjeet kilpailia-analyysissä.

7. Luo sivuillesi kiinnostavaa sisältöä

Vaikka kuinka tekisit nämä kaikki mitä yllä on mainittu ei sivunne nouse hakutuloksissa, jos sivunne sisältö ei ole kiinnostavaa. Jos sivulla on pari riviä tekstiä ei se auta hakukoneoptimointiin. Alle olen hiukan laittanut ohjeita sisällön luomiseen. Kilpailija-analyysissä annamme tarkat ohjeet sisällön luomiseen juuri teidän sivuillenne.

8. Käytä muita kieliä kuin html:ää rajoitetusti

Kaikista parhaiten hakukoneoptimoitu sivusto rakentuu pelkällä html kielellä, jossa ei ole käytetty muuta kuin tekstiä. Ainut vaan, että sivuista ei saa kovinkaan näyttäviä silloin helposti. Käytä muita kieliä ja esim Java script ja flashia rajoitetusti. Muut kielet tuovat sivuille lisäpainoa ja ne latautuvat hitaammin. Page speed vaikuttaa hakukoneoptimointiin Googlen arvostaman sivuston käyttökokemuksen kautta.

9. Ole kärsivällinen

Hakukoneoptimointi ei tapahdu yhdessä yössä, vaan se ottaa aikaa. Tee nämä perusasiat kuntoon ja olet jo kohtuullisen pitkällä. Paranna odottaessasi sivujen sisältöä ja mieti miten asikkaasi hyötyisivät parhaiten kotisivuistasi.

Lokalisoinnin käyttö hakukoneoptimoinnin apuna

Pienille yrityksille tämä on yksi loistava keino auttaa hakukonesijoituksien parantumisessa. Olemalla aivan kärjessä jollain tietyllä hakusanalla koko Suomessa on alkuun vaikeaa, mutta lokalisoimalla kotisivujesi optimoinnin, voit päästä jo nopeastikin hyville sijoituksille hakutuloksissa.Tätä kautta saat myös liikennettä sivuillesi, jolloin Google huomaa, että sivuillasihan käy porukkaa ja näin ollen parantaa sijoitusta.

Kilpailja- ja hakukoneanalyysissä tarkastelemme myös liikeideaasi ja toimialaasi, jolloin annamme ohjeet lokalisoinnin käyttämiseen, jos näemme siihen mahdollisuuden. Olemme käyttäneet lokalisointia apuna monien pienten yritysten hakukoneoptimoinnissa.

Sisällön tuottaminen nettisivuille

Sisällön tuottaminen omille nettisivuille voi tuntua alkuun vaikealta. Kannattaa aloittaa yritysesittelystä ja tuotteiden kuvaamisesta kirjoittamalla. Kuvaile tuotteistasi materiaalit, hinnat ja tuotantotekniikat. Kun aikaa on ja haluat viedä hakukoneoptimointia pidemmälle tee erillisille sivuille tarkempaa kuvausta tuotantoprosesseista ja kuvaa prosessit videolle. Videot on nykyään in juttu hakukoneoptimoinnissa. Älä laita videoita omalle palvelimelle, vaan luo Youtubeen oma kanava yrityksellesi ja laita videot sinne.

Tämän jälkeen voit upottaa (embed) videot omalle sivullesi Youtubesta saatavalla iframe koodilla. Kun asiakas avaa videon kotisivuillasi hänen nettiyhteytensä ei tarvitse ladata videota, vaan se näkyy suoraan Youtubesta ns.iframe ikkunan kautta.Pelkkien videoiden laittaminen kotisivuille ei auta hakukoneoptimoinnissa millään tavalla, vaan videot täytyy myös kuvailla kirjoittamalla. Lisäksi Youtubessa olevien videoiden kautta herätät ihmisten mielenkiinnon ja saat liikennettä myös näin omille sivuillesi.

Erillisten landing page:ien käyttäminen hakukoneoptimoinnin apuna

Landing pages on hyvä apu hakukoneoptimoinnin kannalta esitellä esimerkiksi joku tuote tai palvelu. Yleensä kotisivut on rakennettu yleiseen informaatioon ja ne ovat ns. konservatiivisempia, kuin landing paget. Landing pagella voit esitellä tuotteen tarkemmin ja enemmän mainosmaisesti. Ja esimerkiksi tällöin kannattaa Ad Words kampanja osoittaa suoraan tähän sivuun ja pyrkiä herättämään asiakkaan mielenkiinto tuotetta ja yritystäsi kohtaan. Hakukoneoptimoinnillisesti landing page ei voi olla mikään tiedosto, vaan tällä sivulla olevien ohjeiden mukaisesti rakennettu markkinointisivu. Landing pagea käytettäessä hakukoneoptimointi kohdistuu juuri siihen tuotteeseen ja näin haku muuttuu kohdennetuksi hauksi tätä nimenomaista tuotetta kohtaa.

Googlen algoritmit

Googla Panda

Google Panda on algoritmi minkä Google julkaisi helmikuussa 2019. Algoritmin tarkoituksena oli jaotella nettisivut laadun mukaan ja näin ollen antaa näille huonompi laatuisille sivuille huonompi sijoitus hakukonetuloksissa, kuin ns. hyvä laatuisille sivuille, jotka se rankkasi korkeammalle.Tämä aiheutti myrskyn vesilasissa, koska Google rankaisi sivustoja mitkä sisälsivät paljon mainoksia. Jälkeenpäin Google on julkaissut kaksikymmentäkolme kohtaisen oppaan auttamaan julkaisijoita ymmärtämään mitkä sivut lasketaan hyvä laatuisiksi sivuiksi.Tästä syystä mekään emme suosittele liikaa mainoksia sivuille. Kohtuus siinäkin.

Google Penguin

Google julkaisi 24.04.2020 toisen algoritmin mitä kutsutaan Google Penguiniksi. Tämän tarkoituksena oli rankaista sivustoja missä oli käytetty Black hat Seo taktiikoita ja nimen omaan linkkimanipulointia. Ns. huonolaatuisten linkkien johtaminen sivuillesi esim. linkkipuistoista johtaa sivusi varmaan bannaamiseen. Sivun bannaamiseen saattaa johtaa myös se, että kotisivusi linkkimäärä kasvaa äkillisesti todella kovasti. Google mitä ilmeisemmin ottaa sivusi tällöin mustalle listalle. Oikeanlaisten linkkien saaminen sivulle on vaikeaa, mutta ei mahdotonta.Me annamme kilpailija- ja hakukoneanalyysissä ohjeet oikeanlaiseen linkkien kasvattamiseen.

Oikein tehdystä hakukoneoptimoinnista on varmasti hyötyä yrityksellesi ja kotisivuillesi. Tällä sivulla on ohjeet hakukoneoptimoinnin tekemiseen noin yleisesti, mutta sinun pitää vielä soveltaa ne oman yrityksen tarpeisiin. Meidän myymä kilpailija- ja hakukoneanalyysi on tehty juuri sinun yrityksellesi ja liikeideallesi sovelletuksi. Kaikki käyttämämme keinot ovat White hat ohjelmointia.

Kysy myös tarjous täydellisestä kotisivujesi hakukoneoptimointi palvelustamme!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *