Kuinka Uhkapelaaja Voi Parantaa Peliergonomiaansa

img
Feb
26
Spread the love

Erilaisten videopelien ja nettikasinopelien pelaamiseen voi mennä päivästä paljonkin aikaa. Siksi on tärkeää huolehtia myös pelaamiseen liittyvästä ergonomiasta. Jos sinua kiinnostavat esimerkiksi hyvät pelituolit, kannattaa ehdottomasti vertailla eri vaihtoehtoja.  Tässä vinkkimme, jolla vältyt ikäviltä vaivoilta ja huolehdit hyvinvoinnistasi.

Hanki hyvä pelituoli

Hyvä pelituoli on yksi tärkeimmistä pelaajan varusteista. Siihen kannattaa todellakin panostaa, sillä hyvä ergonominen tuoli voi pelastaa mm. selkä- ja niskakivuilta. Millainen on sitten pelaajalle sopiva tuoli? 

Pelituolissa tulisi olla mm. säädettävä päätuki, jotta niska ei turhaa rasitu. Mukavat lanne- ja niskatyynyt lisäävät pelituolin mukavuutta. Lisäksi pelituoleissa on usein rei’itetty verhoilu, jonka avulla pelaajan selkä ja takamus eivät hikoa pitkään istuttaessa. Pelituolin tulisi olla myös tukeva, jotta se kestää äkillisiä peliliikkeitä ja pitkää käyttöä. Pitkät pelisessiot saattavat kestää useita tunteja, joten mukava mutta ergonominen istuin on erittäin tärkeä ja siihen kannattaa panostaa.

Panosta valaistukseen

Oikea ja riittävä valaistus parantaa pelaamista, sillä silmät eivät rasitu niin nopeasti ja kaikki näytöllä tapahtuvat liikkeet erottuvat selkeästi. Tietokonepöydälle kannattaakin hankkia laadukas ja tarpeeksi kirkas valo. Erilaisia valaistusratkaisuja löytyy nykyään hyvin edullisestikin. Ne ovat myös tyylikäs lisä pelipöydälle.

Hanki hyvät kuulokkeet

Laadukkaat kuulokkeet ovat myös hyvä tapa panostaa ergonomiaan. Kun kuulet erilaiset peliäänet ja mahdollisesti muidenkin pelaajien kommentit kirkkaasti, säästät korviasi. Lisäksi ulkopuoliset häiriöäänet eivät kantaudu korviisi. Rahapelien pelaaminen on erityisen suosittua Suomessa. Ylen mukaan suomalaisista 36,3 % oli vuonna 2019 pelannut rahapelejä netissä. 

Pelaajabarometrin mukaan aktiivisia eli vähintään kerran kuukaudessa pelaavia digipelaajia on maassamme nyt noin 63,6 %, sillä pelaajien määrä on kasvanut koronaeristyksen vuoksi.

Muista hyvä ilmastointi

Pelipöydän lähettyville kannattaa hankkia esimerkiksi tuuletin. Pelatessa saattaa tulla kuuma, koska näyttö ja muut tekniset koneet tuottavat lämpöä huoneilmaan. Jos huoneessa ei ole hyvää ilmastointia tai sitä ei tuuleta välillä, ilma saattaa muuttua tunkkaiseksi ja paksuksi. Samalla pelaaja muuttuu väsyneeksi. Jotta pelaaja säilyttäisi tarkkaavaisuutensa hyvällä tasolla pitkienkin pelihetkien aikana, kannattaa huomioida raikkaan ilman vaikutus vireyteen ja hätätilanteessa laittaa vaikka pöytätuuletin päälle.

Hanki pelilasit

Pelilasit suojaavat tietokoneen näytön siniseltä valolta, joka saattaa rasittaa silmiä. Suojalasien avulla se suodattuu pois ja näyttökin näkyy selkeämmin ja kirkkaammin. Suojaa siis silmiäsi ja huolehdi, että ne eivät rasitu pelaamisesta liikaa. Pelilasit näyttävät aivan samoilta kuin tavallisetkin silmälasit. Voit myös hankkia sinivalolta suojaavan pinnoituksen tavallisiinkin silmälaseihin.

Panosta pöytään

Jatkuva istuminen ei ole kenellekään hyväksi. Se rasittaa mm. selkää ja aiheuttaa kaikenlaisia verenkiertovaivoja. Siksi kannattaa nousta välillä jaloittelemaan. Jos haluat panostaa kunnolla ergonomiaasi, kannattaa hankkia nostettava pöytä. Sellaisia on tarjolla sekä sähköisinä versioina että mekaanisina versioina. 

Sähköpöytä on helppo nostaa ylös kesken pelisession varsinkin, jos paikkoja alkaa kolottaa. Ne saattavat olla kuitenkin melko kalliita, jos et halua laittaa nostettavaan pöytään paljoa rahaa, kannattaa valita mekaanisesti nostettava pöytä. Niitä voi saada edullisesti varsinkin nykyisin, kun korona-aika on tuonut markkinoille paljon etätöihin sopivia ylös nostettavia pöytiä.

Muista taukojumppa

Välillä pitkien pelisessioiden aikana kannattaa pitää hetken tauko ja tehdä muutama jumppaliike. Ne piristävät pelaajaa sekä parantavat vartalon jumeja. Jos istut koko päivän yhtäjaksoisesti pelaamassa, saattaa siitä aiheutua kaikenlaisia vaivoja ajan saatossa.

Pienet taukojumpat ja happihypyt ovat hyvä tapa pitää sekä mieli että kroppa virkeänä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *