Esports, tai suomalaisittain e-urheilu, on sateenvarjotermi, jonka alla tapahtuva kilpapelaaminen kasvattaa suosiotaan koko ajan. Suosion kasvaessa turpoavat eSports-turnauksien palkintopotit yhä tähtitieteellisempiin summiin.
Kansainvälisesti tarkasteltuna eSports on jo satojen miljoonien suuruinen valtava bisnes. Vuonna 2018 eri turnauksissa jaettiin palkintorahoja melkein 160 miljoonan euron edestä. Seuraavana vuonna rahavuori kasvoi jo lähelle 200 miljoonaa euroa, kun taas vuonna 2020 koettiin hienoinen notkahdus. Tästä huolimatta globaalilla tasolla kehityssuunta on ollut nousujohteinen jo pitkään ja tullee myös jatkumaan samansuuntaisena tulevina vuosina.
Mitä on eSports?
Elektroninen urheilu on pelaamista tietokoneella tai pelikonsolilla kilpailullisesti. Ero harrastepelaamisen ja ammattimaisen kilpapelaamisen välillä on yhtä iso kuin missä tahansa muussa urheilulajissa: kilpaurheilu tarkoittaa myös eSports-lajien yhteydessä kurinalaista ja määrätietoista harjoittelua. Kun isojen turnauksien palkintopotit alkavat olla jo seitsemän- ja kahdeksannumeroisia summia, ei taistossa pärjätä enää pelkällä sunnuntaipelailulla. E-urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodoissa hieman pelistä ja pelimuodosta riippuen. Tyypillisimmät kilpapelaamisen eSports-pelit voidaan ryhmitellä muutamaan genreen; FPS (engl. First person shooter) on ensimmäisen persoonan toimintapelikategoria, MOBA (engl. Multiplayer online battle arena) on moninpelien online-taisteluareenapelien genre ja RTS (engl. Real-time strategy) puolestaan tarkoittaa reaaliaikaisia strategiapelejä.
Kilpapelaamista voi harrastaa periaatteessa lähes mitä tahansa elektronista peliä pelaten, mutta ammattimainen kilpapelaaminen on keskittynyt muutamien ”suurien” pelien ympärille.
E-urheilun voidaan katsoa saaneen alkunsa jo 1990-luvulla, mutta varsinaiseksi kulttuuri-ilmiöksi se on kasvanut vasta 2000-luvulla pelialustojen huiman kehityksen myötä. Se on mahdollistanut ammattimaisen kilpaurheilun erilaisissa eSports-turnauksissa. Suurin niistä on Dota 2 -pelin maailmanmestaruuskisoina toimiva The International -turnaus, jossa korkeimmillaan palkintopotissa on ollut jopa 30 miljoonaa dollaria.
Viime vuonna Newzoon julkaiseman markkinatutkimuksen mukaan eSports-katsojalukujen ennakoitiin lähestyvän jo 500 miljoonan katsojan rajapyykkiä. Ei liene siis yllättävää, että eSports-pelit ovat nousseet tavanomaisten urheilulajien rinnalle suosittuina vedonlyöntikohteina. Nimekkäitä sijoittajia, urheiluseuroja ja julkkiksia on lähtenyt mukaan, ja suomalaisen huippujoukkue ENCEn toimitusjohtaja Mika Kuusisto on povaillutkin eSportsin kasvavan vielä joskus jalkapalloakin suuremmaksi urheiluilmiöksi. Suomi on pärjännyt eSports-pelaamisen saralla melko hyvin.
Esimerkiksi Dota 2-pelin ympärillä järjestetyistä turnauksista Suomi on kahminut kolmanneksi eniten rahaa heti Kiinan ja Yhdysvaltojen jälkeen, ja League of Legendsin ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruuden voitti suomalainen Lauri ”Cyanide” Happonen. Suomalaiset ovat kansakuntana yksi eniten pelaavista maailmassa ja pelaamme raskaampien tietokonepelien lisäksi paljon myös älypuhelimille sekä tableteille optimoituja pelejä.
Suosituimpia e-urheilupelejä turnausrintamalla ovat olleet jo pitkään muun muassa MOBA-peli Defense of the Ancients 2, eli Dota 2, ensimmäisen persoonan räiskintäklassikko Counter Strike: Global Offensive, tuttavallisemmin vain CS:GO, hieman Dota 2-pelin tyyppinen online-taisteluareenapeli League of Legends sekä FSP-räiskintäpeli Fortnite. Fortnite-ammattilaiset pääsevät pelaamaan isoissa turnauksissa hieman harvemmin, mutta peli on varsinkin ”Battle Royale” -pelimuotonsa myötä on noussut erittäin suosituksi striimauspalveluissa kuten Twitchissä.
Vielä viime vuosien aikana suosituimpien e-urheilupelien kärkijoukosta löytyi jopa CS:GO:n ensimmäinen versio, vuonna 2000 julkaistu Counter Strike. Nykyään turnauksissa pelattava versio on sekin toisaalta julkaistu jo vuonna 2012. Tämän legendaarisen FSP-räiskinnän viehätys piilee eittämättä siinä, miten helppoa pelin perusideasta on saada kiinni. Se tekee pelin seuraamisesta miellyttävää sekä penkkiurheilijan että vedonlyöjän näkökulmasta.
Dota 2 -pelin koukuttavuus puolestaan syntyy sen tavasta yhdistellä strategiapeliä ja elementtejä isometrisistä toimintapeleistä: pelaaja hallitsee yleensä yhtä hahmoa kerrallaan ja toimii yhteistyössä joukkueensa kanssa vastustajan tukikohdan hävittämiseksi. Voiton saavuttamiseen on useita eri tapoja, jotka painottavat sopivissa suhteissa koko joukkueen pelimekaanista taituruutta sekä strategisia kykyjä. Penkkiurheilulajina Dota 2 voi olla hieman haastava kokemus ellei tunne pelimaailmaa ja sen logiikkaa riittävästi, mutta vedonlyöntikohteena peli on sitäkin antoisampi; Dota 2 -turnauksissa liikkuvat palkintopotit ovat selkeästi suurimpia koko eSportsin saralla, joten turnaukset ovat erittäin kovatasoisia.
Pelin suomalaiset maailmanmestarit Topias ”Topson” Taavitsainen ja Jesse ”JerAx” Vainikka ovat saaneet muun muassa kutsut Linnan juhliin.
Katsojamääriltään selkeästi suosituin e-urheilupeli on League of Legends. Päivittäin pelillä on laskettu olevan noin 27 miljoonaa pelaajaa. Peli on myös niin sanottu MOBA-peli. Euroopassa ja Yhdysvalloissa pelin ympärille on kehitetty omat liigansa, joissa pelataan niin sanotut Spring ja Summer Splitit. Kovatasoisimmat pelit käydään kuitenkin Aasian liigoissa; Kiina ja Korea ovat hallinneet League of Legendsiä vuosikaudet.
LoLin maailmanmestaruus meni viisi kertaa peräkkäin Koreaan vuosina 2013-2017. Pelin suosiosta kertonee jotain se, että vuoden 2018 LoL-finaalia katsoi 100 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa. Vedonlyöntikohteena eSports-pelit ovat vähintään yhtä jännittäviä kuin tavanomaiset urheilulajit. Käynnissä olevat turnaukset, pelikohteet sekä päivitetyt eSports-kertoimet löytyvät esimerkiksi Nordicbetin palveluvalikoimasta. Valikoima kannattaa tarkastaa erityisesti isojen e-urheiluturnausten aikana, sillä silloin kohteiden määrä on suurimmillaan.
Esports-peleistä LAN-turnaukset ovat turvallisia. Yleensä ne pelataan offlinessa, eivätkä pelit näin ole alttiina häirinnälle esimerkiksi DDOS-hyökkäyksien muodossa. Huijaaminen on myös tehty äärimmäisen vaikeaksi. Vuosia sitten tapahtuneista koiruuksistakin voi napsahtaa jopa elinikäinen turnauskielto, kuten kävi syksyn 2020 valmentajakohun aikana. Silloin paljastui, miten jotkut eSports-valmentajat olivat käyttäneet CS:GO:ssa vuosikausia ollutta pelin valmentajatilaan liittyvää ohjelmistobugia hyväkseen saadakseen taktista etua vastustajiin nähden.
Kymmenessä vuodessa e-urheilu on muuttunut nörttien harrastusluonteisesta pelaamisesta ammattimaiseksi kilpaurheiluksi. Suomessa jopa YLE on näyttänyt eSports-otteluita suorina lähetyksinä televisiosta. Lajia voi lähestyä vedonlyönnin kannalta kuin mitä tahansa muuta urheilulajia: pienellä paneutumisella ja taustatutkimuksella voi parantaa merkittävästi todennäköisyyksiään veikata menestyksekkäästi. Lisäksi penkkiurheilulajina eSports tarjoaa vähintäänkin yhtä paljon jännittäviä tilanteita kuin perinteinen jalkapallo-ottelu tai jääkiekkomatsi.