Operaattoreiden tuottama verkkopelien liikevaihto Euroopan unionissa (EU) vuonna 2018 oli 22,2 miljardia euroa ja markkinoiden odotetaan kasvavan lähes 30 miljardiin euroon vuoteen 2022 mennessä.
Internet-pelaamisen osuus EU:n 28 jäsenvaltion rahapelituloista oli 23,2 % vuonna 2018 ja sen osuus maailman pelaamismarkkinoista oli 49,2%. Sitä vastoin maapelaaminen tuotti 73,5 miljardia euroa koko EU:ssa Euroopan peli- ja vedonlyöntiyhdistyksen (EGBA) julkaisemien uusien tietojen mukaan.
Tuotot ovat suuria
EGBA ilmoitti odottavansa EU:n verkkopelien kokonaistulojen kasvavan 24,5 miljardiin euroon vuonna 2019 ja 25,7 miljardiin euroon vuonna 2020. Lisäksi sen odotetaan kasvavan 27,4 miljardiin euroon vuonna 2021 ja peräti 29,3 miljardiin euroon vuonna 2022.
Urheiluvedonlyönti oli suosituin nettipelimuoto, jonka markkinaosuus oli 42,5%, ennen kasinoa (32,4%), kolikkopelit mukaan lukien. Lotto tuli seuraavaksi 12,6%:n osuudella. Sitä seurasi pokeri 5%, bingo 4,3% ja muut taitopelit 3,2%.

EU:ssa pelaajat käyttivät todennäköisemmin pöytätietokoneita verkkopeleihin vuonna 2018 ja 57% panoksista sijoitettiin pöytäkoneiden kautta verrattuna 43%:n matkapuhelimen kautta. EGBA odottaa kuitenkin, että mobiili ohittaa tietokoneet ensisijaisena iGaming-alustana vuoteen 2021 mennessä. Suomessa Seulin mukaan elektronisen urheilun pelejä pelaa aktiivisesti 1,8%, joka vastaa nykyhetkellä yli 80 000 suomalaista. Pelaaminen yli omien rajojen on onneksi vähentynyt Suomessa vuosina 2015-2019, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimus.
Iso-Britannia suurin markkina-alue
Maantieteellisen suorituskyvyn suhteen Iso-Britannia oli jossain määrin suurin nettipelaamisen markkina-alue Euroopassa, sen markkinaosuus oli 34,2%. Seuraavaksi parhaiten suoriutunut maa oli Saksa 11,1 prosentin osuudella, sitten Ranska 8,8 prosentilla, Italia 8,1 prosentilla ja Ruotsi 5,2 prosentilla.
Muita EGBA:n tärkeitä havaintoja oli, että uhkapelioperaattorit antoivat 86 miljoonaa euroa urheilusponsorointia Euroopan urheiluliitoille, liigoille, seuroille ja tapahtumille vuonna 2018. Operaattorit maksoivat myös yli 132 miljoonaa euroa suoratoisto-oikeuksia näyttääkseen urheilutapahtumia verkkosivuillaan.
Noin 32 000 ihmistä työskenteli EU:n iGaming-sektorilla vuoden aikana ja työntekijöitä tuli 27 eri yrityksestä. Kaikki 24 virallista EU:n kieltä olivat edustettuina alalla. EGBA pani myös merkille tiedot vaatimustenmukaisuudesta ja totesi, että 20 EU-maassa oli 121 toimilupaa verkkopelien tarjoamiseksi. Vuonna 2018 tehtiin noin 52 toimilupatarkastusta, kun taas 23 rahanpesun vastaista auditointia tehtiin. Raportti on julkaistu sen jälkeen, kun EGBA on syyskuussa toistuvasti kehottanut Euroopan komissiota hyväksymään standardoidun sääntelykehyksen online-uhkapeleille kaikkialla mantereella.
EGBA mainitsi Euroopan parlamentin uuden tutkimuksen, jossa ehdotettiin, että Euroopan unionin digitaalisten sisämarkkinoiden sääntöjen syventäminen iGamingin sisällyttämiseen voisi auttaa tuottamaan lähes 6 miljardin euron vuotuiset säästöt EU:n kuluttajille ja yrityksille.
Eurooppa on maailman johtaja digitaalisen viihteen alalla

EU:n markkinat ovat suurimmat ja kilpailukykyisimmät verkkorahapeleissä. Vuonna 2018 EU:lla oli 49,2 prosentin osuus maailmanlaajuisista rahapelimarkkinoista ja sen ennustetaan pysyvän suhteellisen vakaana ainakin vuoteen 2020 asti. Kun vedonlyönti on nyt laillistettu joissakin Yhdysvaltain osavaltioissa, eurooppalaiset yritykset ovat alkaneet saada jalansijaa Yhdysvaltain markkinoilla, lisäämällä vaikutusvaltaansa ja tuomalla asiantuntemuksensa uusille markkinoille. Useimmat ihmiset haluavat pelata perinteisiä kasinopelejä tai lyödä vetoa urheilusta.
Vuonna 2018 urheiluvedonlyönti oli suosituin nettipelaamisen muoto (42,5% pelien bruttotuloista), jota seurasivat kasinopelit (32,4%), arpajaiset (12,6%), pokeri (5%), bingo (4,3%) ja muut pelit (3,2%). Jos sinua kiinnostaa pokeri, lue lisää.
Yhteenveto
EU:n nettikasinoimarkkinat kasvavat nyt noin 10 prosentilla vuodessa ja alan taloudellisen koon (tai bruttopelitulojen) odotetaan nousevan 22,2 miljardista eurosta vuonna 2018 aina 29,3 miljardiin euroon vuonna 2022. Vuonna 2018 nettipelisektorilla oli 23,2 prosentin osuus EU:n rahapelimarkkinoista verrattuna maapelaamiseen, jonka osuus oli 76,8 prosenttia.