Elektronisen urheilun suosio on kasvanut ryminällä ja se on vakiinnuttanut asemansa kilpailulajin muotona. Sen parissa järjestetään suuria mestaruuskilpailuja, jossa pelaajat näyttävät pelitaitojaan suuren yleisön edessä. Siitä on tullut suosittua erityisesti nuorten miesten keskuudessa ja syvennymme suosion salaisuuksiin tarkemmin tässä artikkelissa.
Elektroninen urheilu, eli e-sports on suosittu laji Suomessakin, jossa on perinteisesti vahva pelikulttuuri. Suomessa pelataan paljon erilaisia pelejä ja kulutus on kasvanut internetin kehittymisen myötä.
Esimerkiksi perinteiset kasinpelit ovat siirtyneet verkkoon, jossa on tarjolla runsaasti erilaisia kasinosivustoja. Nettikasinoilla voi tutustua perinteisiin uhkapeleihin, joita ovat esimerkiksi ruletti, black jack ja pokeri. Niitä tulee harrastaa aina maltilla – pelaa pokeria ja kokeile valikoimaa.
E-urheilun suosion taustasyitä
Elektroninen urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Sitä voidaan harrastaa sekä yksilöittäin että joukkueittain ja kokoonpanot muuttuvat pelistä riippuen. Pelejä pelataan yleensä tietokoneella tai konsolilla ja ne ryhmittyvät moneen alalajiin.
Pelejä on kehitetty runsaasti erityisesti nuoremmille pelaajille, koska ne ovat menestyneet markkinoilla paremmin.
Tämä puolestaan on osasyy e-urheilun huimaan kasvuun. Pelaamisen ja elektronisen urheilun maine parantunut ja siihen liittyvä toiminta saa nykyään enemmän hyväksyntää. Pelialan kasvu ja sen työllistämisvaikutukset ovat saaneet huomiota osakseen Suomessakin.
E-urheilun ydinalue sijaitsee tällä hetkellä Yhdysvalloissa, jossa sen suosio on niin ikään kasvanut – tosin omassa mittaluokassaan. Siellä e-sports on toiseksi seuratuin laji heti amerikkalaisen jalkapallon jälkeen. Yhdysvalloissa on myös pidemmät perinteet e-urheilun parissa, mikä on kehittänyt vahvempaa kannattajakuntaa.
CS:GO Suomen suosituin
Elektroninen urheilu on suosittua Suomessakin ja tutkimuksen mukaan nuoret miehet seuraavat sitä enemmän kuin esimerkiksi jääkiekkoa. Suosituin peli on ehdottomasti Counter-Strike: Global Offensive, jota pelaavat jo kymmenet tuhannet suomalaiset.
CS:GO on myös yksi yleisimmistä e-urheilun kilpapeleistä, jonka ympärille järjestetään useita, massiivisia turnauksia vuosittain. Suomea on edustettu varsin ansiokkaasti kansainvälisissä kilpailussa. Kovatasoisissa joukkueissa ovat pelanneet maamme tunnetuimpia CS-ammattilaisia, kuten Aleksi “allu” Jalli ja Miikka “suNny” Kemppi.
Suomalaista e-urheilua tukee SEUL
Suomessa on elektroniseen urheiluun omistautunut liitto, SEUL. Liitto erottelee lajiin kuuluvat osatekijät kolmeen osa-alueeseen: ammattilaispelaajiin, harrastepelaajiin ja katsojiin. Katsojat ovat vähitellen löytäneet ammattilaispelaajien ja harrastepelaajien yhteisöihin.
Tietoisuuden ja tunnettavuuden leviäminen on e-urheilun yhteisöille hyvä asia ja SEUL toivoo lajille suotuisia kasvumahdollisuuksia. Tavoitteena on kasvattaa suosiota koko kansan keskuudessa jopa jääkiekon tai jalkapallon tasolle.
SEUL on ollut kiitettävän toimelias kiinnostuksen ja innostuksen kehittämisessä.
Se on muun muassa järjestänyt kisakatsomoita. Lajeista ei ole kuitenkaan kasvanut vielä riittävän yleisiä Suomessa, jolloin resurssit eivät riitä kisakatsomoita täyttäviin suurtapahtumiin.
Liitto uskoo vahvasti tulevaisuuteen. Esimerkiksi sosiaalinen media ja muu tiedotus saattavat edistää lajin kasvua. Kun suosio kasvaa tietoisuuden ansiosta, on rahoituksenkin saanti todennäköisesti helpompaa.
E-urheilun mielenkiintoinen tulevaisuus
Elektroninen urheilu kasvaa valtavalla vauhdilla ja se on asemoitumassa valtavirtaan. Monet asiat ovat edesauttaneet lajin kasvua ja suosiota. Kynnys lähestyä ja liittyä e-urheilun pariin on suhteellisen matala. Se on myös monipuolinen, koska siihen sisältyy laaja määrä genrejä, joista valita oma suosikkinsa.
Pelaaminen harrastusmuotona on niin ikään kasvanut, mikä edesauttaa e-urheilun suosiota. E-urheilu voi olla eräänlainen peliharrastuksen jatkumo, jossa omia taitoja voi mitata muihin pelaajiin.
Suomalainen kansainvälinen menestys kilpailuareenoilla on kasvattanut omalta osaltaan elektronisen urheilun tietoisuutta ja mielenkiintoa. Esimerkiksi Encen upeat turnaukset Puolan maailmanmestaruuskilpailuissa olivat huikeita kokemuksia. Finaaliottelu keräsi Yle Areenassa 200 000 katsojaa ja se ylitti esimerkiksi monet MM-hiihdon suorat lähetykset kyseisessä palvelussa.