E-urheilun suurimmat trendit tänä vuonna

img
Feb
27
author image by Ines | Pelit | 0 Comments | 27 Feb 2023

Elektroninen urheilu, eli e-urheilu on eittämättä yksi maailman nopeimmin kasvavia urheilulajeja. Lajin parhaat taitajat ovat samanlaisia supertähtiä kuin perinteisempienkin urheilulajien parhaat, turnaukset keräävät tuhansia katsojia paikan päälle ja satoja tuhansia vastaanottimien ääreen ja tätä myötä myös turnausten voittopalkinnot kohoavat parhaimmillaan jopa miljooniin dollareihin.

E-urheilu on jo lunastanut paikkansa yleisessä tietoisuudessa ja ehdottoman tärkeä osa populaarikulttuuria, mutta sen kasvun huippua tuskin on vieläkään saavutettu. Uudet kilpailtavat pelit ja yhä paremmat harjoitusmetodit tietävät sitä, että laji pysyy suosiossa ja harrastajamäärät pysyvät suurina, ja sitä kautta myös pelaajien välinen kilpailu kiristyy entisestään. Parantuva ja kehittyvä teknologia tuo myös lajiin jatkuvia muutoksia, joihin pelaajien täytyy sopeutua ja jotka muuttavat lajia väistämättä. Tässä artikkelissa kerromme e-urheilun tämän hetken suurimmista trendeistä.

5G

Valmius 5G-yhteyksiin on laajenemassa yhä suurempaan osaan maailmaa. Tämä tekee verkosta entistä nopeamman ja antaa siis yhä useammille pelaajille mahdollisuuden osallistua verkon kautta tapahtuvaan pelaamiseen. Tämän lisäksi tämä antaa uusia aseita myös pelien suunnittelijoille, koska e-urheilijoiden kotilaitteet mahdollistavat jatkossa teknisesti vaativampia pelejä. On selvää, että kovassa kilpailussa asia otetaan huomioon ja peliyhtiöt esittelevät meille 5G-yhteyksiä vaativia pelejä lähitulevaisuudessa.

Erittäin todennäköistä on, että tällaisten pelien suosio tulee olemaan myös suurta ja luultavasti myös e-urheilun suosituimpien pelien lista saa tuoreita tulokkaita jatkokseen. Vedonlyöntisivustot pysyvät varmasti myös ajan hermolla ja esimerkiksi comeon vedonlyönti lisää tällaisten pelien kilpailutapahtumat listoilleen heti, kun kilpailutoiminta ottaa tuulta alleen.

Tekoälyn tuomat urheiluhaasteet

Vuonna 1997 maailma kohisi, kun Deep Blue -tietokoneen päivitetty versio kukisti hallitsevan shakkimestarin Garri Kasparovin uusintaottelussa tiukan taistelun jälkeen 3,5 – 2,5. Vielä edellisenä vuonna Kasparov oli pystynyt kukistamaan Deep Blue -tietokoneen. Tämä oli merkittävä käänne, sillä tätä ennen tehokkainkaan tietokone ei ollut pärjännyt nerokkaimmille ihmisaivoille shakissa.

Tekoälyn tuomia haasteita ollaan nyt tuomassa myös e-urheiluun. Kyse ei ole kuitenkaan voittamisen haasteesta, kuten shakissa aikanaan, koska tietokoneesta pystytään tekemään nopeampi kuin ihmisestä, vaan harjoittelussa auttavista haasteista. Tähän mennessä e-urheilujoukkueet ovat harjoitelleet lähinnä keskenään, mutta teknologia antaa mahdollisuuden ohjelmoida tekoäly pelaamaan tietyllä tavalla tai tyylillä, kuten ihmisjoukkueet. Tämä antaa aivan uuden ulottuvuuden harjoituksiin ja e-urheilun huippujoukkueet seuraavat mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä.

Pilviteknologian hyödyntäminen

Yksi verkossa tapahtuvan e-urheilun suurimmista vitsauksista läpi sen lyhyehkön historian ovat olleet hakkerit ja muut kyberrikolliset, jotka murtautuvat palvelimelle vahingontekotarkoituksessa. Myös tällä alalla teknologia on onneksi kehittynyt. Pilviteknologia mahdollistaa turvallisemman pelaamisen sekä myös tietojen pitämisen paremmassa turvassa kuin aiemmin. Sivubonuksena myös alaikäisten pelaamiseen pystytään puuttumaan tällä tavalla helpommin.

Pilviteknologia on viimeisten vuosien aikana kehittynyt suurin harppauksin, mutta on selvää, että kehitys jatkuu edelleen ja fyysisistä palvelimista päästään e-urheilun parissa pääosin luopumaan lähivuosien kuluessa.

Mobiilipelien nousu

E-urheilua kilpailumielessä on pelattu tavallisesti tietokoneilla ja isolla näytöllä. Tähän on kuitenkin mahdollisesti tulossa muutos, sillä mobiilipelien suosio on laajenemassa myös e-urheilun puolelle. Aiemmin artikkelissa mainitun 5G:n yleistyminen hyödyntää erittäin paljon myös mobiilipelien valmistajia, sillä se antaa mahdollisuuden tehdä peleistä teknologisesti vaativampia ja sitä kautta myös parempia. Sitä mukaa, kun mobiilipelien suosio ja taso kasvaa, on odotettavissa myös kilpailullisen toiminnan kasvua nykyisestä.

E-urheilun mobiiliturnaukset ovat vielä toistaiseksi melko harvinaisia, mutta on hyvin todennäköistä, että niiden määrä lisääntyy lähivuosina suuresti samalla, kun kiinnostuskin niihin lisääntyy. Kiinnostuksen lisääntyminen tietää myös tulojen lisääntymistä, jolloin myös voittopalkintojen voi odottaa nousevan lähivuosien aikana. On erittäin mielenkiintoista nähdä, kuinka korkealle mobiilipelit voivat e-urheilumaailmassa yltää suosiolla mitattuna.

Vastuullinen pelaaminen

Vastuullinen pelaaminen on tuttu termi kasinopelejä harrastaville. Sillä tarkoitetaan keinoja, joilla peliriippuvuuksista kärsivät pystytään tunnistamaan ja heidän pelaamistaan rajoittamaan tai tarvittaessa estämään. E-urheilun alalla vastuullisen pelaamisen ohjelmat eivät vielä toistaiseksi ole valtavirtaa, mutta ongelmaan ollaan heräämässä. Sillä myös perinteisiin videopeleihin voi saada riippuvuuden. Kiinassa on jo alaikäisiltä kiellettyä pelata videopelejä pidempään, kuin 3 tuntia viikossa. Mikäli tällaisista kielloista tulee yleisiä globaalisti, tulee sillä olemaan suuri vaikutus e-urheiluun, sillä monet nykyisistä ammattilaisista ovat jo nuoresta lähtien pelanneet videopelejä joka päivä tuntien ajan.

Vaikka ehdottomiin kieltoihin ei mentäisikään muualla maailmassa, on selvää, että tulevaisuudessa asiaan tullaan kiinnittämään enemmän huomiota, sillä vaikka pelaaminen on erittäin hyvä harrastus, terveydellisesti ajateltuna liika on liikaa pelaamisessakin.

E-urheiluvedonlyönnin kasvu

E-urheilu on tullut ryminällä vedonlyöntilistoille ja vedonlyöntimäärät siitä ovat olleet kasvussa jo vuosia. Vielä kuitenkin on ihmisiä, jotka eivät pidä e-urheilua oikeana urheilulajina, eivätkä vedonlyöntiharrastuksestaan huolimatta edes katsahda e-urheilulistoille.

Tämä trendi on koko ajan kääntymässä kohti myönteisempää ja myönteisempää asennetta e-urheilua kohtaan, joten odotettavissa on, että vedonlyöntilistoilla tulevat lähivuosien aikana lisääntymään e-urheilukilpailut ja -turnaukset entisestään. Nykyisin monissa kilpailuissa pystyy myös lyömään vetoa vain ottelun voittajasta, mutta mikäli liikevaihdot lähtevät nousuun, on selvää, että myös pelivaihtoehdot tulevat lisääntymään jatkossa.

Intian markkinat

Yli miljardin asukkaan Intia on ollut suuri musta aukko e-urheilun alalla pitkään, mutta nyt on tapahtumassa muutos. Pelaajamäärät Intiassa ovat suuressa nousussa ja koska potentiaali on valtava, tarkoittaa tämä e-urheilun osalta tulevina vuosina myös suurta globaalia kasvua. Intialaiset menestyvät e-urheilutähdet voisivat nostaa lajin suosion Intiassa vielä seuraavalle tasolle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *