Olet ehkä kuullut että verkkosivustolla, kuten blogilla voi tienata rahaa. Eli silloin tällöin hieman näppäimistöä naputtamalla tippuisi euroja tilille. Mitenkö? No, keinoja on tietysti useita mutta lähdetään liikkeelle siitä, että vähintäänkin jonkinasteisesta markkinoinnista on kysymys.
Rikastumaan ei välttämättä pääse, mutta monelle varmasti kelpaa vaatimattomampikin tulonlähde.
Tilanne on kuten yritystä perustaessa – Alku vaatii paljon työtä
Blogia perustaessa lähdetään tyhjästä liikkeelle. Eli hieman kuin oman yrityksen kanssa. Alku vaatii runsaasti aikaa ja vaivaa, jotta voidaan luoda perusta omalle sivustolle.
Hyvin todennäköisesti (käytännössä aina) joudut tekemään kuukausia, vuosiakin töitä ilman pennin killinkiä. Menee aikaa ennen kuin hakukoneet ja Internetin käyttäjät löytävät verkkosivusi, jotta se voisi alunperinkään tuottaa mitään.
Blogin pitäminen vaatii paljon omistautumista, joten työtä on jaksettava tehdä vaikka se ei heti näkyisikään yhtään missään.
Oikeanlaisen markkinointityylin löytäminen vaatii myös omansa. Et voi vain heitellä bannereita sinne ja tänne vaan mainospaikat on mietittävä tarkkaan. Todennäköisesti paras paikka selviää vain testaamalla erilaisia yhdistelmiä. Verkkomainonnassa on painoteltava selkeän ja helppolukuisen sivuston sekä optimaalisen mainostuksen välillä. Tyrkyttämällä mainoksia ponnahdusikkunoilla käyttäjien silmille menetät vierailijasi saman tien, mutta nurkkaan ahdettuna ne eivät myöskään tuota.
Parhaiten toimiva ratkaisu selviää siis valitsemalla oman sivustosi rakenteeseen sopivat mainospaikat, jossa kävijät varmasti huomaavat mainoksesi. Älä kuitenkaan unohda, että itse sivuston sisältö on aina tärkein eivätkä mainokset saisi viedä siltä liikaa huomioarvoa.
Ensin sisältö, sitten mainokset
Vaikka sinulla kuinka kädet syyhyäisi että saisit laittaa mainoksesi juuri perustamallesi sivustolle, älä kuitenkaan tee niin.
Ensinnäkin, harva mainoksia välittävä firma (palataan näihin kohta) hyväksyy sivustoasi yhteistyöhön tyhjänä. Eiväthän he voi mitenkään tietää, millainen sivustosi tulee jatkossa olemaan.Toiseksi, kukaan ei tykkää mainoksista. Ja sitä vähemmän niistä tykätään (siedetään) mitä heikompi ja tylsempi sivusto on kyseessä. Juuri perustettu blogi joka ammottaa tyhjyyttään ei tule houkuttelemaan säännöllisiä seuraajia, varsinkaan jos heität sen täyteen bannereita.
Idea on ensin luoda sisältöä ja vasta sitten kun sitä on riittävästi, laittaa mainoksia. Katsos kun sisältö on tarpeeksi hyvää, mainokset eivät enää karkota sen seuraajia. Tällöin he sietävät sinulta enemmän. He ovat kuin riippuvaisia sisällöstäsi, eivätkä kammoa enää samoja asioita kuin ensikertalaiset. He ikään kuin tarvitsevat sinua ja tekstejäsi!
Okei, minulla on sisältö. Mistä mainostajat?
Google Adsense
Yksi yleisimmistä ja helpoimmista keinoista hankkia mainoksia sivustolleen on Google Adsense.
Homma toimii niin, että sinä lähetät ensin Googlelle hakemuksen Adsense-ohjelmaan. Ei tarvitse pelästyä, vaikka oletkin tekemisissä isojen kihojen kanssa. Voit lähettää hakemuksen turvallisesti omalta koneeltasi, etkä joudu edes keskustelemaan kenenkään kanssa.
Jos sinut hyväksytään Adsense-ohjelmaan, onnittelut! Voit nyt luoda Adsensen käyttöliittymässä mainoskoodit, jotka sitten lisäät sivustosi HTML-koodiin. Siinä kaikki! Google huolehtii lopusta, valiten sivustosi teemaan parhaiten sopivat mainokset. Sinä ansaitset rahaa sekä mainosten näyttökerroista että klikkauksista, klikkauksista tietysti enemmän.
Adsensen heikkous on itseasiassa sen helppokäyttöisyys (tai pikemminkin, yksinkertaisuus). Et voi itse hallita sivustollasi näytettäviä mainoksia. Voit itse ainoastaan valita niiden koon, tyypin (teksti vai kuva) ja sijainnin sivustollasi.
Rikastumaan et Adsensella helposti pääse. Klikkaushinnoissa on kyse lähinnä kymmenistä senteistä, joten vaaditaan paljon kävijöitä ja liikennettä että tämä keino tuottaa.
Affiliate-verkostot
Affiliate-verkostot ovat huomattavasti kehittyneempi keino ansaita rahaa verkkosivustolla. Toisin kuin Adsensessä, kumppannuusmarkkinoinnissa voit itse valita yhteistyökumppanisi hakemalla heidän ohjelmiinsa affiliate-verkoston kautta.
Suomessa toimivia affiliate-verkostoja ovat esimerkiksi:
- TradeTracker
- Tradedoubler
- Euroads
- Adservice
- Netbooster
- Smartresponse
- Adtraction
Sen lisäksi että pääset itse valitsemaan mainostajat, affiliate-markkinoinnilla on myös muita etuja. Kumppannuusmarkkinoinnilla tienaat huomattavasti enemmän kuin että metsästäisi senttejä Googlen rahajahdissa. Riippuen mainostajasta, ansiosi voivat olla parhaimmillaan useita satoja euroja per liidi!
Mikäkö liidi? Kumppanuusmarkkinoinnissa ei yleensä makseta mainosnäytöistä tai klikkauksista (klikkauksista joskus, harvoin) vaan suorasta hyödystä mainostajalle. Eli siis jos joku ostaa mainostajan verkkokaupasta jotain sinun mainoksesi/linkkisi kautta, sinä tienaat joko kiinteän komission tai tietyn prosentin mukaisen provision tuotteen arvosta (esim. 10 %). Tämä on myyntipohjainen ansio.
Aina ei välttämättä edes vaadita ostoa. Jotkut mainostajat maksavat myös sivustollaan tehtävistä tapahtumista. Näihin voi kuulua esimerkiksi rekisteröityminen verkkokauppaan, uutiskirjeen tilaus tai ilmaisen kokeilujakson aloitus. Tämä on liidipohjainen ansio.
Ilmaistapahtumien kohdalla komissiot eivät tietenkään ole yhtä suuria kuin itse myynnissä, mutta silti monta kertaa Googlen (ryöstö)hintoja suurempia.
Itse kun olen verkkomainonnassa kaikki-tai-ei-mitään -linjalla, en näe kumppanuusmarkkinoinnissa huonoja puolia. Aloittelijalle ongelmaksi voi muodostua optimaalisten yhteistyökumppanien haaliminen. Eli toisin kuin Googlen tapauksessa, sinun on itse tiedettävä mikä kävijöitäsi kiinnostaa ja mitä saisit heille myytyä. Joudut siis itse aika ajoin vaihatelemaan mainoksisa sivustoillasi, vaikkakin affiliate-verkostot toki tarjoavat tähänkin toimintaa helpottavia työkaluja.
Suora mainosmyynti yritykselle – Big Goal!
Jos sivustosi ja sivustosi sisältö on tarpeeksi laadukasta ja julkaiset säännöllisesti, saatat saada yhteydenottoja myös suoraan itse yrityksiltä. Tämä on ehdottomasti paras keino myydä mainostilaan sivustolleen, sillä tällöin toiminnassa ei ole välikäsiä viemässä osaa potista.
Blogimarkkinoinnissa yritykselle on useita eri mainostuskeinoja. Tähän lukeutuvat esimerkiksi bannerimyynti, tekstilinkit, tuotelahjoitukset ja sponsoroidut blogikirjoitukset.
Jotta tämä markkinointikeino toimisi, muista varmistaa että sivustoltasi saa sinuun helposti yhteyden ja että mediatiedot ovat kunnossa. Nämä asiat voi hoitaa helposti kuntoon esimerkiksi postilaatikkoosi viestit lähettävän lomakkeen ja sivustosi alasivun, jossa kerrot blogisi idean, kohderyhmän ja mielenkiinnon kohteet, avulla.
Huomaa, että tämä vaihtoehto edellyttää oikeasti laadukasta sivustoa, jossa on riittävästi vierailijoita. Onhan yrityksen ensinnäkin jo löydettävä sivustosi.
Toki voit itsekin olla suoraan yhteydessä yrityksiin, joiden kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä.
Muista kuitenkin, ettet pyydä ylihintaa. Varsinkin jos olet aloitteleva bloggaaja, anna mielummin yrityksen tarjota jotain yhteistyöstä (jotta et vahingossa laittaisi Hesarin mediamyntihintoja).
Kun saat viitettä siitä mitä yritykset sinulle yhteistyöstä tarjoavat, osaat jatkossa hinnoitella myös itse työsi hinnan. Vaikka aina joka kerta hieman hintaa nostaen!
Muista myös, että kaikkeen ei kannata välttämättä suostua. Yritykset haluavat usein ostaa bloggareilta linkkejä sivustoilleen esimerkiksi artikkelien muodossa. Aloittelevasta bloggarista kaikki diilit saattavat kuulostaa hyvältä, mutta linkitykset ”heikompilaatuiselle” sivustolle voivat heikentää esimerkiksi hakukonenäkyvyyttäsi – esim. hakutuloksissa tippumisen muodossa. Vaikka et tietenkään voi pyytää mainostilasta mahdottomia aloittelevana verkkojulkaisijana, älä myy kuitenkaan mitä tahansa mihin tahansa hintaan. Selvitä millainen arvo ja myyntipotentiaali sivustollasi ja kävijävirrallasi on ja laske mainostilan hinta niiden mukaan.
Perusta blogisi ympärille verkkokauppa – Myy omia tuotteita!
Edellä mainitut keinot markkinoivat jonkun toisen tuotteita ja palveluita. Mutta mitäpä jos myisitkin jotain omaa? Jos sinulla on joku erityistaito, esim. jos kudot villatuotteita, rakennat huonekaluja tai vaikkapa linnunpönttöjä, voit myydä niitä samaa aihetta käsittelevän blogin ohessa.Myydyn tuotteen ei välttämättä tarvitse olla edes tuote. Palvelu käy yhtä hyvin. Jos esimerkiksi osaat tehdä verkkosivuja tai koodata, voit tarjota palvelujasi blogisi kautta.
Mitä itse suosittelen?
Jos olet aloitteleva bloggaaja, kannattaa verkkomainontaan tutustuminen aloittaa Googlen mainosratkaisusta. Se ei vaadi paljon osaamista ja samalla voit ottaa Googlen robotista mallia, mitä sinun kannattaa sivustollasi mainostaa.
Adsensessa pyörii paljon samoja mainostajia kuin affiliate-verkostoissa. Jos huomaat että jokin mainos tekee hyvin tuottoa Adsensen puolella, kannattaa se vaihtaa mielummin affiliate-linkkiin. Kuten jo kerroin, olemme hieman eri maksuluokissa.
Jos päädyt mieluummin affiliate-verkostoon, aloita ehdottomasti TradeTrackeristä. Heillä on helppokäyttöisin järjestelmä, johon pääsee nopeasti sisään. Heillä on myös paljon laadukkaita mainostajia. Lisäksi he hyväksyvät aloittelijat helposti.
TradeTrackeriltä löytyy myös monia muita mielenkiintoisia ominaisuuksia kuten mainoskarusellit (myös tekstilinkeistä, muilla ei vastaavaa ole!), CleanLinking -puhdas linkitys (mainoslinkki viittaa suoraan mainostajan sivuille, ilman TradeTrackerin omaa järjestelmä url:ia, lisää houkuttelevuutta!) ja erinomainen asiakaspalvelu. Olen ollut usein heihin yhteydessä ja vastauksen on saanut parhaimmillaan 5 minuutissa!
Kun sivustosi kasvaa, olet kenties kiinnostunut laajentamaan myös markkinointiasi. Sen sijaan, että sijoittaisit saman yhtiön bannereita ja tekstilinkkejä yhä uudelleen, kannattaa tsekata myös muiden toimijoiden valikoima. TradeDoubler on suurin nimi Suomessa ja heillä on yksinoikeudella monia tunnettuja brändejä, joista suomalaiset tilaavat paljon. Heillä on myös mahdollisuus käyttää automatisoituja mainosratkaisuja, konteksuaalinen mainosratkaisu, sivuston teemaan mukautuvat mainokset, eli kuten AdSense ja mahdollisuus tehdä itse omat mainoksesi. TD:n järjestelmä on toiseksi helppokäyttöisin heti TradeTrackerin jälkeen.
Syy, miksi suosittelen TradeTrackeriä yli suurimman TradeDoublerin on se, että TT:n järjestelmän kautta pääsee helpoiten sisälle affiliate-markkinoinnin toimintatapoihin. Heidän järjestelmä on selkein käyttää, mainosmateriaalien lisääminen sivuille on helppoa ja oman sivuston teemaan sopivat mainostajatkin on helppo löytää kategorioihin jakamisen avulla. Kun kumppanuusmarkkinoinnin tekninen, ei-tekninen puoli sekä termistö tulee sinulle tutuksi, on muiden yhtiöiden ratkaisujen käyttäminen helpompaa. Usko pois! TradeTracker on taivas jos esimerkiksi verrataan Netboosterin erittäin hitaaseen ja jopa sekavaan näkymään!
Yksi lisävaihtoehto on tanskalaiset mainosverkostot kuten jo mainitut Euroads, Netbooster ja SmartResponse. Mikäli sivustosi on kilpailuaiheinen, Euroadsilta löydät parhaat kilpailukampanjat. Netboosterilta löytyy puolestaan monia pelisivustoja (huomaa, että Suomen laki kieltää uhkapelimainostamisen Veikkausta, RAY:tä ja Toto:a lukuunottamatta, näitäkin saa mainostaa vain yli 18-vuotiaille suunnatuilla sivustoilla).
Omasta mielestäni, näiden mainostajien laatu ei ole samalla tasolla TradeTrackerin ja TradeDoublerin kanssa, mutta joitain hyviäkin löytyy joukosta, joita ei muualla näe. Näitä ovat esimerkiksi Saunalahti ja Electronic-Star. Muuten tarjonta koostuu lähinnä pikavipeistä, uhkapelikasinoista ja laihdutustuotteista, joten jos yhtään panostat sivustosi laatuun, et todennäköisesti halua moisia markkinoida. Lisäksi samat heiltä löytyvät hyvät kampanjat löytyvät usein myös TT:ltä ja TD:ltä (usein vielä paremmilla komissioilla!).
Jokaisella on kuitenkin jotain hyvää, joten kannattaa rekisteröityä mahdollisimman moneen verkostoon. Näin voit kätevästi poimia jokaisesta kermat päältä ja sinulla on myös vara mistä valita.
Jos sivustosi on englanninkielinen, voit käyttää myös ulkomaisia affiliate-verkostoja. Suomalaiset ovat edelleen tosi arkoja ostamaan ulkomailta, joten toimii ehkä paremmin isommilla markkinoilla. Ulkomaisia kumppannuusmarkkinointiverkostoja ovat esimerkiksi Affiliate-Window, ShareASale, Zanox ja CJ. Näistäkin löytää toki muutamia suomalaisillekin tuttuja kampanjoita, kuten esimerkiksi suursuosion saavuttanut Zalando.
Kannattaa myös ulkomaisten affi-verkkojen kohdalla huomata, että käyttöliittymää ei saa suomeksi, yhteyshenkilöt ovat usein USA:ssa ja asiakaspalvelua saa korkeintaan englanniksi, mainosmateriaali vierailla kielillä ja että maksujen ulos saaminen voi olla haastavampaa. Varmista ainakin, että saat tulosi ulos muulla kuin shekillä. Shekin lunastaminen maksaa nimittäin Suomessa maltaita ja usein jopa puolet saatavista tuloista menee pelkästään tähän!
Mutta siis itse suosittelen käyttämään ensisijaisina affiliate-verkostoina TradeTrackeriä ja TradeDoubleria. Muut verkostot, kuten Euroads, Netbooster ja SmartResponse, sopivat täydentämään valikoimaa muutamilla kampanjoilla, joita ei muualta löydy. Erityismaininta Adtractionin ”yliselkeästä” käyttöliittymästä ja erinomaisesta clean-linking toiminnosta. Heti kun ko. firma saa haalittua lisää kumppaneita myös Suomesta, tästä kasvaa ehdottomasti yksi Suomen parhaista kumppanuusmarkkinointiverkostoista.
Muita vinkkejä
Mieti kuten kävijäsi. Jos tulet sivustollesi, mitä oletat sieltä löytäväsi. Valitse vastauksesi perusteella parhaiten teemaan soveltuvia mainostajia.
Bannerit voivat näyttää siisteiltä ja näyttäviltä, mutta mutta. Voin omasta kokemuksesta kertoa, että bannerimainonta ei pahemmin vetoa ihmisiin. Ne käytännössä ohitetaan huomiotta. Simppelit tekstilinkit vetävät paljon enemmän huomiota, varsinkin jos ne ovat itse artikkelissa sinun itsesi suositeltavana.
Googlen ohjekartta toimivasta mainosten sijoittelutavasta. Mitä tummempi oranssinväri, sitä tuottavampi mainospaikka
Parhaat mainospaikat ovat oman kokemukseni perusteella artikkeliotsikon alapuolella ennen varsinaista sisältötekstiä ja heti artikkelin perässä. Tähän Adsense sopii loistavasti, sillä mainokset muuttuvat joka artikkelin yhteyteen parhaiten asiayhteyteen sopiviksi (ja näin ollen kiinnostavimmiksi!).
Kaikista parhaiten toimii kuitenkin yksi pieni tekstilinkki esimerkiksi tuotearvostelun lopussa. Jos olet löytänyt itsellesi tuotteen jonka kehut rehellisesti maasta taivaisiin, on varmaa että myös kävijäsi ovat kiinnostuneita tuottesta.
Affiliate-markkinointiin on opaskin!
Jos puolestaan suhtaudut affiliate-markkinointiin vakavasti, suosittelen tutustumaan Markus Ossin kirjoittamaan kumppanuusmarkkinointioppaaseen. Markus Ossi taitaa olla ensimmäisiä ellei ensimmäinen suomalainen, joka tienaa elantonsa affiliate-markkinoinnilla.
Millaisia summia sitten? Jotain viitettä tässä.
Vältä ainakin näitä
- Mainosten pakonomaista tyrkytystä (ei ne ihmiset osta väkisin, vaikka kuinka yrittäisit)
- Liikaa mainoksia (vähemmän on enemmän, suhteessa)
- Ponnahdusikkunamainoksia (karkottaa takuulla kaikki kävijäsi)
- Adware-mainoksia (kukaan ei halua haittaohjelmia!)
Mitäkö itse käytän tällä sivustolla?
Tämä sivusto hyödyntää Tradetrackerin ja Tradedoublerin mainoskaruselleja bannerimainonnassa. Lisäksi myyn markkinointia suoraan yrityksille.
Adsense on minulla konteksuaalinen mainosratkaisu artikkelien sisällä. Eli siis artikkeliotsikon ja tekstin välissä sekä artikkelin lopussa. Adsense löysi paikkansa tähän parhaiten sopivana, koska se automaattisesti valitsee artikkelin teemaan parhaiten sopivat mainokset (eli ne todennäköisesti tuottavimmat!).
Adsensesta minulla on melko ristiriitaiset kokemukset. Luin blogia perustaessa henkilöistä, jotka olivat kummasti menettäneet Adsense-tulonsa juuri ennen tilitystä. Siksi kiinnostuin aluksi kumppanuusmarkkinoinnista. Päätin kuitenkin kokeilla Adsensea, johon sain kun sainkin lopulta hyväksynnän.
Kaikki ei mennyt alussa aivan putkeen. Jostain kumman syystä Google hylkäsi 80 % klikeistä virheellisinä, vaikka niissä ei ollut varmasti mitään vikaa. Eniten touhussa ihmetyttää se kun muiden tahojen mainosratkaisuissa virheellisiä klikkejä ei ole tullut ikinä. Tämän jälkeen päätin laittaa Adsensen tauolle, mutta palasin kuitenkin sen käyttäjäksi yrittäen uudestaan.
Uusi kokeilu olikin sitten onnistunut ja siitä eteenpäin Adsense onkin toiminut tuona mainitsemanani konteksuaalisena mainosratkaisuna. Kumma kyllä, virheelliset klikkaukset loppuivatkin kuin seinään ja tästä lähtien olen saanut korvausta kaikista näytöistä ja klikeistä aivan normaalisti. Hyvä vain tietenkin. Ihmetyttää vain että missä loppujen lopuksi oli vika?
Negatiiviset asiat pohjautuvat siis lähinnä kuulopuheisiin, varsinaisia ongelmia maksujen ja tilityksien kanssa ei itselläni ole koskaan ollut.
Lisäksi mainostan yksittäisiä hyviä kampanjoita, jotka ovat pistäneet silmään muilla affi-verkostoilla, kuten jo mainittu Euroads.
Mikään tulo ei ole ilmaista – Muista verotus!
Verokarhua ei voi paeta, bloginkaan taakse. Kaikki tulot aina Adsensesta affiliate-markkinointiin, suoraan mainosmyyntiin ja omien tuotteiden myyntiin (lukuunottamatta käytettyjä tavaroita) ovat veronalaista tuloa. Eli maksat niistä oman veroprosenttisi mukaan. Tarkista myös, oletko ALV-velvollinen.
Jos sinulla ei ole yritystä tai toiminimeä, saattaa yrityksen veloittaminen tuottaa ongelmia. Tätä varten kannattaa käyttää jotakin laskutuspalvelua, kuten Ukko.fi.
Päävinkit menestykseen
- Julkaise ensin sisältöä ja hanki vierailijoita. Asettamalla lähes tyhjän sivun täyteen mainosbannereita et tule saamaan lukijoita. Kun sisältö on laadukasta ja sitä on tarpeeksi, ei mainoksiakaan enää koeta niin häiritseviksi. Tai ainakaan lukijasi eivät jätä niiden takia artikkelejasi lukematta.
- Segmentoi sivustosi. Ketkä sivuillasi käyvät ja mistä he ovat kiinnostuneita? Markkinoi tuotteita ja palveluita, jotka sopivat tähän. Parhaiten toimivia mainoksia ovat yleensä ne, jotka sopivat sivuston teemaan parhaiten. Eli jos blogisi keskittyy muotiin, on järkevintä markkinoida esimerkiksi vaatteisiin ja kenkiin liittyviä kauppoja (ja kaikkea niihin liittyvää, oheismainonta).
- Mieti tavoitteesi. Aiotko kerätä karkkirahaa klikkauksilla vai tähtäätkö suoraan suuremmille markkinoille? Huomaa että mitä ylemmäs tähtäät, sitä ammattimaisempi sivustosi tulee olla ja tietysti myös työtaakka kasvaa tämän mukana. Kaiken tämän lisäksi ei ole mitään takeita siitä tuleeko konseptisi ikinä toimimaan ja tämän kautta tuottamaan.
- Kokeile ja testaa. Ensimmäinen markkinointiratkaisu ei välttämättä ole toimivin vaan paras selviää vain kokeilemalla. Joillakin sivustoilla toimii parhaiten yksinkertainen Adsense-ratkaisu, toisten kannattaa harrastaa suoraa mainostilan myyntiä yrityksille.
- Ole realisti. Vaikka jotkut onnekkaat ovatkin lyöneet sivustollaan rahoiksi ja nauttivat virvokkeita Hawaijilla loppuelämänsä, suurimman osan kohtalo ei ole yhtä ruusuinen. Harvemmin pelkillä blogituloilla elää ainakaan Suomessa, mutta kenen tahansa on mahdollista päästä satojen eurojen lisäansioihin pienellä, mutta säännöllisellä panostuksella. Kaikki on loppujen lopuksi kiinni vain itsestäsi.
Toivotan onnea rahanmetsästykseen!