Halton valitsi Infonetin verkkotoimittajakseen

img
Mar
20
Spread the love

Noin 700 työntekijän Haltonilla on toimintaa 13 maassa, mikä tekee yrityksestä kokoonsa nähden poikkeuksellisen kansainvälisen. Tuotekehityskeskuksia ja tehtaita yhtiöllä on lähes kaikilla mantereilla.

Halton toimii tarkoin määritellyn toiminta-ajatuksen mukaan, tavoitteenaan toimivan ilmanvaihdon avulla tuottaa hyvää oloa ihmisille niin toimistoissa, julkisissa rakennuksissa kuin tuotantolaitoksissakin. Yhtiön vahvuutena on erikoistuminen, oma voimakas tuotekehitys yli 150 patentteineen ja kansainvälisyys.

Kiasma, Louvre, Printemps, Renault

Leonardo da Vincin Monalisa jaksaa hymyillä arvoituksellisesti seuraavillekin sukupolville, kun taideteosta säilytetään hyvissä olosuhteissa. Louvren lisäksi Halton on toimittanut vaativia sisäilmajärjestelmiä mm. Pariisin kuuluun Printemps-tavarataloon, d’Orsayn museoon, Nykytaiteen museoon Kiasmaan, Nokian pääkonttoriin, ja Renaultin tutkimuslaboratioon. Manchesterin konserttihallissa Bridgewater Hallissa ilmastointipalkkiin on ilmanvaihdon lisäksi yhdistetty jäähdytys ja valaistus. Tilasta, joka vaatii paljon ilmanlaadulta kuten ravintolat, keittiöt, laboratoriot tai ihmismassojen kansoittamat julkiset tilat, sieltä löytyy myös Halton kolmenkymmenen vuoden kokemuksellaan.
Haltonin menestys perustuu yhteistyöhön ja osaamisen jakamiseen eri yksiköiden ja ihmisten välillä.

Kanssakäymisen merkitys korostuu jatkossa entisestään, kun yrityksessä siirrytään alueellisesta toiminnasta prosessijohtamiseen.

Vain paras on kyllin hyvää

Kansainvälistä verkottumista alettiin suunnitella jo muutama vuosi sitten, jolloin palveluntarjoajia kartoitettiin osin konsultin avulla. Verkottumista kuitenkin lykättiin, kun sen edelle nousi tarve löytää yrityksen toimintaa parhaiten tukeva toiminnanohjausjärjestelmä. ERP-ratkaisussaan Halton päätyi SAPR/3:een, ja aloitti välittömästi sen jälkeen verkkopartnerin valinnan.

“Palveluntarjoajista Infonet oli meille sopivin ja hinta-laatu-suhteeltaan edullinen. Kun investoimme maailman parhaaseen toiminnanohjausjärjestelmään, niin katsoimme, että verkon täytyy olla samaa luokkaa,” sanoo Haltonin tietohallintopäällikkö Ari Puputti. “Tärkeä kriteeri valinnassa oli varmistaa SAPR/3-järjestelmän toimivuus verkossa.”

Priorisoitua verkkoliikennettä

Halton hyödyntää Infonetin Global Frame Relayn mahdollistamaa dataliikenteen priorisointia Suomen ja Ruotsin toimipisteiden välillä. Se merkitsee, että SAPR/3 liiketoimintojen kannalta kriittisenä järjestelmänä saa etusijan muulta verkossa kulkevalta liikenteeltä.

Halton tietohallintoa johdetaan konsernitasolla Suomessa. SAPR/3 on keskitetty ratkaisu, jota kaikki tytäryhtiöt käyttävät Infonetin verkon kautta. SAP-järjestelmä otettiin hyvin vastaan eri toimipisteissä, sillä se koettiin toimivaksi ja verkottumisajatusta tukevaksi ratkaisuksi.

Haltonin verkko kasvaa askeleen SAP:ia edellä. Tällä hetkellä verkko kytkee Suomen, Ruotsin ja Ranskan, joissa on yhteensä reilut 300 käyttäjää. Ensi vuonna verkon piiriin on tarkoitus liittää muut Euroopan toimipisteet ja myöhemmin USA ja Malesia.

Global Frame Relayn lisäksi Halton käyttää Infonetin Remote Access Service palvelua täyttämään etäkäyttäjien, liikkuvan henkilöstön ja pienten toimistojen tietoliikennetarpeet.

Asiantunteva ja asiakalähtöinen

Ari Puputti näkee Infonetin ja Haltonin toimintatavassa yhtäläisyyksiä. “Molemmat yritykset ovat asiantuntijoita omalla alallaan, mutta toimivat matalalla profiililla. Asiakaslähtöisyys on toinen yhdistävä tekijä. Ehdotukset ja ratkaisut suunnitellaan asiakkaiden tarpeiden mukaan. Infonet on osannut vastata kaikkiin kysymyksiimme ja ratkaista esiintulleet ongelmat. Mihin tahansa kysymykseen vastataan nopeasti.”

Ari on ollut erittäin tyytyväinen Infonetin toimintaan ja palveluun. Naurahtaen hän toteaa, että aikataulut ovat pitäneet vähän liiankin hyvin, mikä on lisännyt paineita Haltonin omassa päässä. Totuttua “pelivaraa” ei ollutkaan.

Tiimityöskentely ja koko projektin henki on ollut hyvä. Infonetin myynti- ja tekniset henkilöt ovat olleet säännöllisesti yhteydessä Haltoniin ja osallistuneet jälkipalavereihin. Arin työtä on helpottanut se, että Infonet on ainoa kontakti myös paikallisverkkoasioissa. Haltonin Ruotsin verkosta vastaa Telia, Infonetin alihankkijana. Infonetin vastuulla on ylipäänsäkin yhteydenpito verkkopartnereihin, mikä on Arin mukaan toiminut hyvin.

“Oikeastaan odotan ongelmia, jotta pääsisimme todella mittaamaan ratkaisun hyvyyttä. Niitä ei vain vielä ole tullut, “Ari toteaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to toolbar